Magento gebruikers naar de next level brengen

dNovo0117

Het einde van Magento 1 nadert. Volgens Bart Verbeek van dNovo ICT, van oudsher Magento ontwikkelaar, is dit hét moment voor webwinkeliers om eens goed rond te gaan kijken. “Het is per definitie geen vanzelfsprekendheid dat we bestaande gebruikers migreren naar Magento 2. Er zijn tegenwoordig prima alternatieven.” Bart neemt ons mee in de wereld van webplatformen en heeft een duidelijke visie.

dNovo ICT is sinds 2002 met e-commerce bezig met van begin af aan als doel een maximale uptime te garanderen. “Die kritische insteek is nu heel normaal, maar tot voor een paar jaar geleden vrij uitzonderlijk,” weet Verbeek. “Op zaterdag de deur dichtgooien omdat de maximale bandbreedte is bereikt, daar zijn wij allergisch voor. De markt is gelukkig ook volwassen geworden en begint nu langzaam in te zien dat e-commerce een echte tak van sport is waar serieus mee omgegaan moet worden om rendement te behalen. Het openen van een webshop is vergelijkbaar met het openen van een nieuw filiaal, alleen dan digitaal. Dat vraagt dus een gedegen aanpak, wil je overleven. De tijd van het ‘zomaar’ openen van een webshop is wel voorbij.”

Volwassen platformen
Ook de markt van platformen is volgens Verbeek met name de afgelopen vier jaar stukken volwassener geworden. Als je kijkt waar Magento ooit startte, hebben platformen zoals Lightspeed, Prestashop en WooCommerce een grote inhaalslag gemaakt. Zeker Shopware is uitermate geschikt voor het bedrijven van serieuze e-commerce; de frontend mogelijkheden zijn enorm. De consument verwacht online een shoppingervaring en bijpassende beleving. Een platform als Shopware speelt daar heel goed op in; je kunt bijna letterijk een verhaal vertellen en daarin e-commerce integreren. Magento staat op dat gebied eigenlijk een beetje stil, ook Magento 2. De techniek is heel goed neergezet, het is voor de techneuten een feest om in Magento 2 te mogen bouwen. Nu wordt echt het kaf van het koren gescheiden; je moet als systeembouwer van goeden huize komen, wil je met Magento 2 goed om kunnen gaan. Maar ik ben er niet van overtuigd of een retailer nu direct geholpen is met een migratie naar Magento 2. Wij zijn van oudsher een Magento ontwikkelaar maar kijken sinds de aankondiging van de tweede generatie ook actief verder en zien in Shopware een zeer goed, zo niet een beter alternatief.”

Storytelling
Sinds de aankondiging en het publiekelijk beschikbaar komen van Magento 2 is dNovo ICT gestopt met het optuigen van webshops in Magento 1. Verbeek: “Afhankelijk van de mogelijkheden en de behoeften kunnen we migreren naar de tweede generatie. We nemen iedere business uitvoerig onder de loep en bekijken daarbij ook de mogelijkheden van andere platformen. Shopware komt in veel gevallen als beste uit de bus en heeft ook écht wat te bieden richting webwinkeliers, is schaalbaar, stabiel, modulair en biedt volop mogelijkheden op het gebied van out-of-the-box storytelling. Daarnaast is het voor webwinkeliers prima zelf beheersbaar; je hebt niet echt technische kennis nodig om zelf content te beheren en zelfs aanpassingen te doen aan het design over de verschillende devices. En de kosten staan niet in verhouding tot wat Magento rekent, terwijl Shopware dezelfde functionaliteiten (en meer) biedt. De onderlaag is ook heel goed koppelbaar, waarbij je eigen functionaliteiten kunt ontwikkelen via een gedegen api. Kortom, het einde van Magento 2 is hét moment om de business nog eens te overzien en mogelijk een keuze te maken voor een alternatief.”

Verbeek wil benadrukken dat een platform alleen niet zaligmakend is, het is een tool om een doel te bereiken. “Wij helpen webwinkeliers van A tot Z om de business nieuw te ontwikkelen of naar een hoger plan te tillen. Daarbij ontwikkelen we een platform met oog voor de toekomst. We willen de komende periode bestaande Magento gebruikers naar de next level brengen, hetzij door migratie naar de tweede generatie, hetzij door alternatieven aan te dragen, zoals Shopware,” besluit Verbeek.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*