Laden...

Klanttevredenheid verhogen met betere productdata

DDM0618

Als de producten die je verkoopt snel wijzigen, als de data in Excel sheets wordt bijgehouden of als je producten via meerdere kanalen wilt verkopen, in al die gevallen is het belangrijk dat je altijd en overal de beschikking hebt over één stroom van juiste informatie. Een Product Informatie Management systeem (PIM) is dan feitelijk onmisbaar. Dutch Data Masters bewijst bovendien dat een PIM systeem nog tot veel meer in staat is.

Dutch Data Masters is gespecialiseerd in het implementeren van PIM- en classificatiesystemen en vertrouwt op producten van Duitse makelij, respectievelijk de Mediacockpit en e-proCAT. “Classificatiesystemen zijn vooral van toepassing voor bedrijven die actief zijn in de bouwwereld en  Do It Yourself (DIY) markt . Een PIM systeem daarentegen is eigenlijk een onmisbare tool voor iedere retailer die serieus met zijn business bezig is,” zegt René Cleijpool van Dutch Data Masters. “Je ziet vaak dat  retailers nog met Excel sheets werken waarin alle informatie van hun producten vastligt. Heel efficiënt is dat niet en bovendien neemt de kans op fouten én de werklast exponentieel  toe naarmate het assortiment groeit.”

Eén stroom van informatie
Door alle product data vast te leggen in een PIM systeem, heb je één stroom van informatie van waaruit je heel efficiënt al je producten kunt delen op sociale media, in de (verschillende) webshop(s) en marketplaces, maar ook naar ERP of naar geprinte flyers en catalogi toe,” vervolgt Cleijpool. “Het maakt dat je snel kunt schakelen in een dynamische markt. En door een PIM systeem te combineren met al je media zoals afbeeldingen, documenten en video zorg je gelijk voor de juiste resolutie van de foto’s voor de webshop, voor pint, kortom, voor alle kanalen. Ons systeem komt dan ook met een volwaardig Media Asset Management systeem, een MAM. En het zorgt ervoor dat de performance van de webshop niet lijdt onder de grote hoeveelheden aan informatie, omdat deze informatie uit een ander systeem wordt gehaald. Dat wordt door consumenten als uiterst prettig ervaren. Ze haken snel af als een pagina bijvoorbeeld niet snel genoeg laadt, maar ook als de informatie niet klopt of te beperkt is. Dat laatste leidt weer tot een stijging van de retouren.”

ERP versus PIM
Natuurlijk kun je ook foto’s in een ERP kwijt, maar volgens Cleijpool is een ERP niet bedoeld als ‘container’ voor productinformatie. “Alle product data wordt in een PIM voorzien. Als deze voldoet aan de door jou ingestelde minimale vereisten, wordt het product vervolgens pas in een ERP opgenomen. Zo blijft het ERP schoon van randzaken die niet van belang zijn voor de core-activiteit van een ERP. Een PIM is veel meer geschikt voor het verreiken van de productinformatie met afwijkende teksten, al dan niet in meerdere talen, beelden, video’s, etc. Mediacockpit in het bijzonder biedt een aantal unieke functionaliteiten en is ook in staat om bijvoorbeeld eenvoudig met apps te koppelen en info te tonen op een tablet of smartphone voor bijvoorbeeld vertegenwoordigers op locatie of onderhoudsmonteurs. Dat zie ik een ERP niet doen.”

Flexibel koppelen
“Het PIM systeem is volledig vrij in te richten. Voor een retailer is het belangrijk om de strategie te bepalen voor nu en ook over vijf jaar. Daar kunnen we Mediacockpit volledig op inrichten en klaarzetten. Door de flexibiliteit van ons systeem kunnen we het eenvoudig aanpassen als de inzichten over de strategie in de loop van de tijd veranderen. Alle informatie kan uiteraard met de hand ingevoerd worden. Vaker wordt data in grote hoeveelheden geladen via CSV en Excel files of via de uitgebreide api laag. Mediacockpit is flexibel om te koppelen met andere portals en webshops. In deze wereld volstaat namelijk niet meer één softwarepakket. Je moet flexibel zijn om te schakelen naar alle andere systemen. En je kunt, zoals gezegd, zelf eigen regels instellen waaraan de product data minimaal moet voldoen om het product wel/niet te tonen in de webshop. Daarmee wordt kwaliteitsbeheer een fluitje van een cent,” lacht Cleijpool.

Dutch Data Masters zorgt voor een totaaloplossing voor retailers. “Wij ondersteunen klanten bij het bepalen van de strategie en vertalen dat naar de Mediacockpit. Uiteindelijk fungeert de Mediacockpit als een boekenplank waarop alle relevante informatie van je producten eenvoudig is terug te vinden. En daarin kunnen we veel verder gaan dan alleen e-commerce. Zo is Mediacockpit ook heel interessant om handleidingen en documentatie van machines, apparaten, etc. op te slaan. Maar kan ook als logboek fungeren voor storingen aan machines. Wij denken ook buiten de grenzen en werken – indien interessant – samen met onze klanten aan een out-of-the-box oplossing.”

  • DELEN