Laden...

Klantdata veilig centraal organiseren en managen

Nominow0218

De 4e industriële revolutie. Die gaat over de customer-centric organisatie. Over excellente customer experience. En het leveren van een connected journey. De wereld verandert en voor retailers is het duidelijker dan ooit dat ze moeten inspelen op de verwachting van de digitale consument. Maar als je data-driven wilt gaan werken, zal je wel moeten voldoen aan de voorwaarden die de GDPR/AVG stelt. Nominow lost dit in één keer op.

Het optimaal bedienen van de digitale consument vraagt om een organisatie die de klant centraal stelt en een geïntegreerde customer experience biedt, zegt Jerlijn Kasmani, Managing Director bij Nominow. “Dit betekent integratie van alle touchpoints. Van fysieke winkels tot social. Van webshop tot e-mail. En integratie van de onderliggende klantdata uit onder andere je POS-, ordermanagement-, e-mail marketing- en customer service-systemen. Zó kun je individuele klanten gepersonaliseerde aanbiedingen doen, relevante informatie bieden en een betekenisvolle klantdialoog voeren.”

Single customer view
Geavanceerde loyaliteitprogramma’s die de interactie naar het niveau van een waardevolle en gewaardeerde dialoog brengen kunnen volgens Kasmani hierin een belangrijke sleutelrol spelen. “Met zo’n programma krijgen je klanten voordeel in de webshop én op de fysieke winkelvloer. Door gebruik te maken van nieuwe digitale technologie kun je – ongeacht het kanaal – een uniforme klantervaring bieden. Hiervoor is een centraal klantbeeld wel noodzakelijk.

Slechts een enkele retailer geeft aan over een ‘single customer view’ te beschikken. Dit zijn veelal ook de retailers die succesvol zijn en door de consument tot benchmark bestempeld worden. Het merendeel moet hier nog een belangrijke stap in zetten. Deze groep retailers geeft aan vooral te worstelen met het integreren en vertalen van klantdata naar actionable insights. Ondertussen loeren disruptieve spelers om de hoek en gaan er met de klant vandoor.”

Focus op klantdata
Bij Nominow adviseren wij onze klanten te focussen op hun eigen klantdata, ofwel first party data. “Met de recente ontwikkelingen omtrent third party data van Facebook gaan retailers zich dat ook steeds meer realiseren. Nominow, ons customer data platform (CDP), is dan ook juist ontwikkeld om je eigen first-party data op één centrale plek te managen en gebruiken. Met geavanceerde data-technologie beschik je over real-time inzicht, waarmee je jouw klanten over alle kanalen, conform hun verwachtingen, een naadloze brand experience kunt bieden.
Nominow first-party data inzicht zorgt voor een goede klantervaring en resulteert in meer succes voor de retailer. Het zorgt ervoor dat marketeers data-driven targeting kunnen inzetten om hun boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon in het juiste kanaal te presenteren. Dus relevant.”

Onschatbare waarde
Kasmani: “We kunnen er niet omheen, klantdata is van onschatbare waarde, en wanneer je het juist interpreteert en gebruikt levert het je niet alleen de juiste en relevante klantervaring voor je bestaande klanten maar brengt het je ook nieuwe klanten. Maar het werken met klantdata brengt voor een retailer ook verantwoordelijkheid met zich mee. Een verantwoordelijkheid die sinds 25 mei aan de hand van de GDPR/AVG wetgeving gehandhaafd wordt. Dat houdt velen bezig en je kunt iedere dag wel een paar seminars, webinars of ontbijtsessies volgen over de veranderingen. Maar het is vooral belangrijk om antwoord te krijgen op de vraag: hóe los ik het op?”

CDP
Administratief klaar zijn voor de GDPR/AVG – beschrijving van processen en procedures – is waarschijnlijk niet eens het probleem, meent Kasmani. “Het op orde brengen en GDPR/AVG compliant maken van de technische infrastructuur is vaak een ander verhaal. Want sinds 25 mei 2018 mag een consument vragen om inzage in of correctie of verwijdering van zijn of haar gegevens. De verordening stelt dat je dit soort verzoeken binnen een maand moet hebben afgehandeld. Deze ruime termijnstelling geeft al min of meer aan hoe complex het afhandelen hiervan in de praktijk kan zijn.
Nominow is een prima oplossing om het GDPR/AVG vraagstuk te helpen oplossen. Waarom? Een CDP is namelijk gebouwd om twee van de zwaarste technische uitdagingen van GDPR/AVG op te lossen. Ten eerste het verbinden van alle interne bronnen met eigen klantdata. En tweede het koppelen van alle klantdata van een uniek persoon tot een centraal profiel. En weer beschikbaar stellen en delen van deze samengestelde dataset binnen de organisatie. Daarmee ben je als organisatie in staat GDPR/AVG verzoeken van klanten adequaat af te handelen.”

360-graden klantprofiel
Nominow is een CDP pur sang en verwerkt specifiek persoonlijk identificeerbare data die eigendom is van jouw organisatie. Nominow beschikt over een krachtige data cleansing engine waarmee verschillende data van één persoon nauwkeurig kunnen worden gekoppeld, ontdubbeld en gevalideerd. “Resultaat is een 360-graden klantprofiel met alle essentiële klantdata op één centrale plek. Dat is precies wat GDPR nodig heeft. Een CDP-implementatie kan zó worden ingericht dat alle toestemming over het bijhouden en toepassen van gebruiksdata centraal in het klantprofiel wordt vastgelegd. Dit biedt een ideale basis voor bijvoorbeeld het inrichten van een zgn. ‘MijnOmgeving’ waarmee je jouw klanten inzage in en controle over de data in hun profiel geeft.”

GDPR zorgt bij bedrijven voor een groter bewustzijn met betrekking tot het beheer van klantdata, stelt Kasmani. “Maar ook jouw klanten zijn of worden zich meer bewust van hun eigen data-privacyrecht. In de praktijk moet dit resulteren in een betere kwaliteit en bewaking van klantdata. En moet het klanten meer vertrouwen geven dat hun data op de juiste manier wordt behandeld. Nominow als CDP is in de kern bedoeld om het beheer van persoonlijk identificeerbare klantdata veilig centraal te organiseren en te managen. Daarmee borg je het vertrouwen van jouw klanten.”

  • DELEN