Laden...

Hoe kick-start ik innovatie en word ik een disruptive innovator?

Xebia0217

Toen Picnic in september 2015 een online supermarkt met gratis bezorging lanceerde in Amersfoort werd het door velen weggewoven als een onhoudbaar business model. “Ze zouden het nooit kunnen opnemen tegen de grote inkoopkracht van grote broers Jumbo en Albert Heijn”, zeiden de experts. Anderhalf jaar later heeft Picnic 100 miljoen opgehaald en bedient hand over hand nieuwe gemeenten in Nederland. Hoe doen ze dat toch?

Daniel Gebler, CTO van Picnic, legt uit waarom zij een typische fast-fish speler zijn. Het eerste wat duidelijk wordt, is dat Picnic groot durft te denken. “Om gratis bezorging rendabel te maken moeten wij in staat zijn, onze logistiek verregaand te optimaliseren. Dit kan alleen door de regie volledig in handen te nemen.” vertelt Gebler. Deze grote ambities worden ondersteund door een cultuur waarbinnen men toe durft te geven belangrijke zaken – op het gebied van klant behoefte – (nog) niet te weten. De kracht binnen Picnic zit in het feit, dat zij deze kennis zo snel mogelijk experimenteel kunnen achterhalen en toepassen.

Feedback binnen een week
Picnic gebruikt hiervoor het Design Sprint proces, dat ze in staat stelt om binnen een week antwoorden te geven op “user-sleutelvragen”. Door in een vroeg stadium feedback van echte gebruikers te verwerken leert Picnic lessen vóór deze de kans hebben zich te ontpoppen tot dure vergissingen. Hierdoor hebben zij bijvoorbeeld ontdekt dat zij, in plaats van een mobile first, een mobile only strategie moeten volgen. De telefoon fungeert immers prima als vervanging van het klassieke boodschappenlijstje.

Conclusie: Een van de successen van Picnic is dat zij geen grote vijf jaren plannen hanteren, waarin het “hoe” tot op de kleinste puntjes is uitgewerkt, maar werken in korte sprints, waarbij zij getalenteerde mensen de ruimte geven om binnen het grote plaatje autonoom te werken. Snelheid, flexibiliteit en kwaliteit zijn daarbij de sleutelwoorden.

Innovatie onmogelijk?
Een van de harde persoonlijke inzichten die Gebler deelt is “Incumbents cannot innovate”, oftewel gevestigde partijen zijn niet in staat om te innoveren. Gideon de Kok, Principal Consultant bij IT organisatie Xebia, denkt hier anders over. De Kok helpt grotere (online) retailers, de zogenaamde “Big Fish”, juist sneller te innoveren. Online retailers hebben doorgaans wel de wil om de laatste trends op e-commerce gebied te volgen en om voorop te lopen, maar missen over het algemeen de organisatorische en architecturele wendbaarheid om snel genoeg producten op de markt te brengen. Laat staan producten die naadloos aansluiten op de marktvraag en klantbehoeften. Een veel gezien voorbeeld is dat er software is ontwikkeld, waarbij alle functionaliteit sterk verweven zit in één pakket. Hierdoor is het doorvoeren van een verandering lastig. De afhankelijkheid van de verschillende functionaliteiten, zorgt dat snelheid maken richting de markt lastig tot niet mogelijk is. Wanneer men één van de functionaliteiten wil vervangen (bijvoorbeeld aanbevelingen van andere producten op de website) moet vaak het hele pakket worden aangepast. Waardoor dat kleine stukje development maanden duurt, in plaats van dagen.

Waarde binnen enkele dagen
Door het juist toepassen van architecturen (zoals microservices) is het mogelijk om verschillende functionaliteiten op te splitsen. Denk hierbij aan de aanbevelingen, winkelwagentje, taxonomie, payment, shipment etc. De ontkoppelde functionaliteit kan direct worden ontwikkeld, getest en binnen dagen nieuwe waarde opleveren.

Een bijkomstig positief effect van microservices is dat teams meer autonoom kunnen werken wat het gevoel van eigenaarschap en dus de productiviteit vergroot. “Door middel van voortdurende iteratieve verbeteringen wordt het vertrouwen tussen de business en IT hersteld. IT wordt hierdoor niet langer als ‘lastige’ kostenpost gezien, maar als een value-creator”, aldus de Kok.

Meer weten over het kick-starten van innovatie? Of over het verhaal achter Picnic en grotere retailers?

www.xebia.com/agile-software-development

  • Duxxie: Building a mobile first platform in just three months
  • Studio: Kick-start Innovation
  • Seminar: Picnic

  • DELEN