Laden...

Het unieke verhaal van IMPS&ELFS

Shopware0617

Wie de flagshipstore van IMPS&ELFS in Amsterdam betreedt, wordt begroet met de volgende boodschap: “Fashion is a reflection of what’s going on in the world. It’s our version of now: Inspiration can come from anywhere. A vintage dress or an old toy, an artist or a colour. Next to IMPS&ELFS we search for products and brands that inspire us.” De retailer in duurzame baby- en kinderkleding laat zich inspireren door de omgeving, van de afzonderlijke filialen tot de webwinkel, om een persoonlijke, creatieve wisselwerking met klanten tot stand te brengen. Dit is het verhaal van een merk dat zijn omgeving in de productontwikkeling integreert om deze in het heden te verankeren.

De IMPS&ELFS-webwinkel is door Shopware-partner Sition en het bedrijf zelf ingericht. In de winkel wordt duurzame baby- en kinderkleding verkocht waar de ontwerpers diep over hebben nagedacht. CEO Fons Cohen heeft sinds de oprichting van het bedrijf meer dan 20 jaar geleden consequent veel waarde gehecht aan het imago van het bedrijf. Iets wat ook tot uiting komt in de 15-jarige samenwerking met de bekende Duitse fotograaf Achim Lippoth. Elke collectie gaat vergezeld van unieke productfoto’s.

De juiste technologie als garantie voor succes
IMPS&ELFS zocht naar een schaalbare, betaalbare oplossing, die zonder grote aanpassingen kon worden uitgevoerd. Ze wilden ook het wiel niet opnieuw uitvinden. Wat ze dus voor ogen hadden, was een oplossing die al geavanceerde functies bood om hun bedrijfsprocessen te ondersteunen met voldoende flexibiliteit om het merk creatief online op de kaart te zetten. Michel Doens, CEO van Sition, meldt dat hij Fons Cohen vanaf het begin van Shopware kon overtuigen. “Velen voelen zich in eerste instantie aangetrokken tot Magento, maar na vergelijking met Shopware overtuigen de bruikbaarheid en functionaliteit van Shopware.”

Koppelingen
Sition heeft voor later productonderhoud een verbinding met Exact Online opgezet. Nadat Exact Online door Noppies is overgenomen, is deze vervangen door een ACA XPRT-connector (een op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP voor de mode-industrie). Dat systeem biedt integratie met het Point-of-Sale-systeem, zodat bestellingen uit de webwinkel en detailhandelszaken rechtstreeks naar het centrale magazijn van IMPS&ELFS gaan. Van hieruit worden deze naar alle leveranciers en filialen in alle 20 landen verzonden. Alleen al in Duitsland distribueert IMPS&ELFS zijn producten naar meer dan 180 groothandelaren. IMPS&ELFS is een Nederlands merk met honderden verkooppunten in heel Europa. Daarom spelen de subwinkels een belangrijke rol in het winkelsysteem. Op het moment dat de Nederlandse hoofdwinkel live ging, omvatte deze al twee subwinkels in de Duitse en Engelse taal met elk 2.000 producten en 120 categorieën. Verdere webwinkels zitten al in de planning.

Gebruiksvriendelijke shoppingervaring
Sition heeft daarnaast veranderingen in het front-end doorgevoerd om de shoppingervaring nog verder te verbeteren. Zo is het betaalproces geoptimaliseerd, is een continu beschikbare menukop ontwikkeld en zijn er veranderingen in de productdisplay doorgevoerd. Elke productkleur wordt nu als afzonderlijk artikel in de catalogus vermeld, maar kan op de winkelpagina als variant worden geselecteerd. De zoekmachine kan zo elke kleur als aparte productlink identificeren zodat klanten op de site van een gebruiksvriendelijke shoppingervaring kunnen profiteren.

Shoppingwerelden
Volgens Fons zijn er twee manieren om online geld te verdienen: “Aan de ene kant heb je de grote online platforms en aan de andere kant de individuele merken. Hoe kunnen de individuele merken zich van de grote platforms onderscheiden? Door hun eigen unieke verhaal te vertellen.” De onmiskenbare individualiteit van IMPS&ELFS komt in de webwinkel naar voren door de slimme implementatie van Shopware-shoppingwerelden. Dankzij de uitstekende flexibiliteit van Shopware kon Sition bovendien de afzonderlijke elementen aan de wensen van IMPS&ELFS aanpassen. Voor een creatieve onderneming zoals IMPS&ELFS zijn de shoppingwerelden de perfecte manier om hun merk online in het juiste licht te zetten: Het uploaden van video’s en animaties gaat even snel als het bewerken van tekst en foto’s, gewoon direct vanuit het back-end en zonder invoer van code.

Storytelling en Digital Publishing
Sition heeft als onderdeel van de front-end-ontwikkeling een gebruiker gedefinieerde sjabloon voor optimale ondersteuning van Storytelling en Digital Publishing gemaakt. Het doel dat men hierbij voor ogen had, was het volledige project, inclusief het zelfstandig onderhoud van de website, aan IMPS&ELFS over te dragen. IMPS&ELFS plant viermaal per jaar de opzet van geheel nieuwe shoppingwerelden voor elke nieuwe collectie. Dankzij het gebruiksgemak en de flexibiliteit van Shopware kan deze omvangrijke taak gemakkelijk worden uitgevoerd.
De shoppingwerelden maken het mogelijk video’s, animaties en tekst op te nemen zodat IMPS&ELFS zijn eigen verhaal kan vertellen om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Klanten worden zo aangemoedigd op ontdekkingstocht te gaan in de wereld van IMPS&ELFS, producten en interessante inhoud naar boven te halen én terug te gaan naar de winkel.

  • DELEN