E-commerce is topsport

ecommerce

E-commerce bedrijven is volgens Tomas Hesseling van ShopWorks echte topsport. “De wereld is de laatste jaren compleet veranderd. Het is een misvatting van veel ondernemers dat bezoekers vanzelf binnenstromen na het lanceren van een webshop. Achterover leunen is er niet bij. Een e-commerce bedrijf runnen is heel hard werken, waarbij je de webshop voortdurend moet blijven (door)ontwikkelen. Anders dan bij een fysieke locatie in een winkelstraat in bijvoorbeeld Utrecht, komen bezoekers niet aanwaaien en heb je te concurreren met de hele wereld in plaats van alleen de winkelstraat of regio.”

Volgens Hesseling is het voor een e-tailer van belang inzichtelijk te maken op welke manier hij e-commerce kan inzetten om zijn ambities waar te maken. “Een gedegen voorbereiding is daarbij ontzettend belangrijk. Wij zijn er als bureau van overtuigd dat het maximaal benutten van het online kanaal in de strategische voorbereiding zit. Wij helpen e-tailers daarbij met onze scoping sessies. Tijdens een verkennend gesprek inventariseren we de functionaliteiten, wensen en ambities in relatie tot het bestaande technisch landschap van een bedrijf. Werkt de opdrachtgever bijvoorbeeld al met een ERP- of CRM-systeem? Ons vertrekpunt is écht kijken wat online haalbaar is met respect voor de bestaande processen binnen een bedrijf of organisatie.”

Waarom e-commerce?

Een ondernemer kan verschillende redenen hebben om e-commerce te gaan bedrijven, meent Hesseling. “Ten eerste is het een manier om de diensten- of productcatalogus online te ontsluiten; een eerste stap om gevonden te worden in Google en potentiële new business te genereren,” zegt hij. “Een tweede reden om aan e-commerce te beginnen is bestaande klanten nog beter te bedienen. E-commerce heeft een informatieve en servicegerichte functie, het ontlast op die manier de binnendienst en is tevens een medium om bestaande klanten nieuwe inzichten te geven in het assortiment: het stimuleert cross- en upselling. Tot slot is e-commerce een prachtig medium om aan branding te werken. Zeker het MKB heeft een grote achterstand als het gaat om het maximaal inzetten van het online kanaal. Zij moeten wel investeren om bij te blijven, omdat de klant mondiger wordt.”

Laat je inspireren


Een MKB’er doet er volgens Hesseling goed aan om zich te laten inspireren door de aanpak van grote online spelers, zoals HEMA of de Bijenkorf. “Bij dergelijke organisaties werken veelal goed opgeleide medewerkers die de laatste trends volgen en 0,1% conversieverhoging heeft bij deze ondernemingen vaak grote gevolgen. Laat je dus inspireren door deze bedrijven en maak daarna de vertaalslag naar jouw eigen bedrijf. Ben je actief in de B2B? Beschouw je klanten ook dan als consumenten; een B2B-klant is privé immers een consument die bepaalde interactie gewend is tijdens het shoppen. Dit draagt bij aan een beter verwachtingspatroon. Klantvriendelijkheid moet in alle gevallen de boventoon voeren, ongeacht via welk kanaal of device klanten je benaderen. Op elk niveau moet sales op een logische en vriendelijke manier geborgen zijn. Een partij die dat uitstekend voor elkaar heeft is Coolblue. Coolblue hanteert een heel functionele branding, een logische structuur en – niet onbelangrijk – het aankoopproces verloopt kinderlijk eenvoudig met duidelijke betaalopties. Simpel, clean en responsive; klantvriendelijk door het eenvoudig te houden.

Ervaring

Het technische landschap van een e-tailer moet volgens Hesseling het vertrekpunt zijn met als doel maximaal resultaat te behalen. “De basis moet goed staan, want anders boek je geen vooruitgang. Naast de technische basis is een origineel design en passend aanbod van belang. Een gedegen marketingstrategie zorgt voor een onderscheidende positie ten opzichte van de concurrenten in de markt. Een bezoeker is niet per definitie een koper. Je dient klanten via allerlei kanalen te benaderen en ze daarbij het gevoel te geven dat ze op een vertrouwd adres zijn beland.”

ShopWorks heeft tot een jaar geleden in een andere werkmaatschappij zelf diverse webshops geëxploiteerd en ervaren hoe het is om actief te zijn. “We weten als geen ander met welke zaken een ondernemer wordt geconfronteerd,” benadrukt Hesseling.

Investeren


Het realiseren van een optimale online omgeving vraagt niet alleen de nodige inspanningen, maar ook passende investeringen. Hesseling: “We vertellen onze opdrachtgevers altijd dat ze goed moeten nadenken over het activatieplan en de bijbehorende kosten, want die zijn niet gering. Zeker nu Google sinds april een hogere waarde toekent aan webshops met een mobielvriendelijk design. De initiële investering valt daardoor hoger uit, aangezien er ook een mobielvriendelijke omgeving ontwikkeld moet worden. Met alleen een desktopdesign kom je tegenwoordig niet meer weg. Een e-tailer moet bereid zijn te investeren. Op basis van de gemiddelde orderwaarde en de verwachte conversie weet je precies hoeveel je kunt uitgeven aan een online campagne. Een e-commerce bedrijf runnen is dus inderdaad veel meer dan alleen het ontwikkelen van een webshop. Het is echt topsport,” zegt Tomas Hesseling tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*