Dynamische content

Vendit

De klant goed informeren. Dat behoort volgens Eric van Jarwaarde van Vendit tot de basisbeginselen van een succesvolle webshop. “Webshops moeten veel (meer) aandacht besteden aan het opzetten van een gedegen artikelbeheer en dat verrijken met zoveel mogelijk extra informatie. Zo worden artikelen, en de webshop zelf ook, eerder gevonden, wat weer een gunstig effect heeft op de conversie. Dynamische content is tegenwoordig van levensbelang. Ook in de omni-channel strategie.”

Aandacht besteden aan artikelbeheer heeft direct effect op de aankopen, beweert Van Jarwaarde. Hij geeft een voorbeeld. “Stel je bent online op zoek naar een onderdeel voor je fiets. Je zoekt in Google en vervolgens komt er een lijst met allerhande webshops tevoorschijn die dit onderdeel kunnen leveren. De webshop die zoveel mogelijk informatie verstrekt over het onderdeel en ook nog de actuele voorraadinformatie toont, wint geheid. Wordt er niet (goed) getoond wat de actuele voorraadstatus is, ga je als webwinkel gegarandeerd de bietenbrug op en gaan bezoekers en potentiele kopers aan je voorbij.”

Content is king
Steeds meer retailers zien volgens Van Jarwaarde ook meer de kracht van omni-channel in. “Als de webshop met fietsonderdelen in bovengenoemd voorbeeld ook nog een fysiek winkelpunt heeft, kan het vertrouwen al bijna niet meer geschaad worden. Een fysieke aanwezigheid versterkt over het algemeen het vertrouwen bij een consument. Dynamische content die de informatie rond een product verder kan versterken zijn onder andere Youtube filmpjes, meningen en recensies van anderen, en zaken als ‘een klant kocht ook dat’. Dat werkt informatief en conversieverhogend. Ook in het fysieke winkelpunt kun je bijvoorbeeld met displays of QR codes een vergelijkbaar effect bewerkstelligen. Content is king, zoveel is inmiddels wel duidelijk.”

Actuele voorraadinformatie

Vendit bouwt zelf webshops in de Presta technologie en heeft een eigen VMSII e-commerce module ontwikkeld. Van Jarwaarde: “Deze module maakt het mogelijk om de content in VMSII te verrijken en deze automatisch te exporteren naar de webshop. Daarnaast worden alle webshoporders automatisch in VMSII geïmporteerd en afgehandeld. Bovendien wordt de voorraad constant aangepast aan de actuele status. Om de vijf minuten wordt de voorraad gerefresht. Zeer actueel dus. En als een product niet op voorraad is, wordt deze automatisch op inactief gezet of wordt erbij vermeld wat de levertijd is. Veel retailers onderschatten dit aspect, zetten een aantal artikelen online zonder de voorraadinformatie erbij te vermelden. Toch vervelend voor een consument als blijkt dat het door hem gekochte flesje parfum uiteindelijk niet de volgende dag geleverd kan worden. Dan ben je die klant kwijt voor het leven.”

Lange leve de content
In de retailwereld die steeds meer richting omni-channel gaat, is het volgens Van Jarwaarde een fabeltje dat een fysieke winkel geen toekomst meer heeft. “We merken bij onze klanten dat hun afnemers zich veelal vooraf oriënteren online om vervolgens toch tot aankoop over te gaan in de fysieke winkel. Het is dan zaak om ook in de fysieke winkel alle nodige informatie te tonen en waarbij bijvoorbeeld producten die misschien niet op voorraad zijn, toch via een zuil besteld kunnen worden. Als de content goed op orde is en de voorraadinformatie klopt, kan de klant een weloverwogen keuze maken en is de kans op conversie groter. Het vermelden van plus- en minpunten van een product, zoals Coolblue doet, draagt ook zeker bij om de klant tot een goed keuze te laten komen. Met andere woorden, lang leve de content. Hoe informatiever, hoe groter de kans op succes,” zegt Van Jarwaarde tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*