Laden...

DESTIL realiseert omzetstijging door nieuw Sitecore platform


Het online kanaal is de laatste jaren steeds belangrijker geworden, ook voor DESTIL. Naast telefonische verkoop, een netwerk van zevenendertig vestigingen, en een groep vertegenwoordigers die klanten bezoeken, is de website een belangrijke omzetbron.

De bestaande website van DESTIL dateerde echter van 2012. Sindsdien is er veel veranderd op e-commercegebied. Zo bestellen steeds meer klanten met een mobiel device. Verder is er veel informatie te winnen uit klantdata en bestelhistorie, waardoor betere en gerichtere aanbiedingen gedaan kunnen worden. De bestaande website was daar niet goed op voorbereid. Het bedrijf schakelde Sitecore-partner Estate in om een volledig nieuw platform te bouwen op basis van Sitecore 8.2.

Meer conversie

Een van de doelen van de nieuwe website is om de online omzet flink te laten stijgen, zegt Diederick Hagemeijer, manager e-commerce bij DESTIL. “Het is onze ambitie om binnen twee jaar tenminste 20 procent van de totale omzet online te realiseren. Dat betekende dat de conversieratio flink omhoog moest en we absoluut een responsieve website nodig hadden. Het moet net zo makkelijk worden om op een bouwplaats even snel een bestelling te plaatsen met een mobiele telefoon, als op kantoor met een pc.”

Teamwork

Om te beginnen werd uitgebreid onderzoek gedaan onder effectieve e-commercesites. Verder werd het bezoekersgedrag van de bestaande website met behulp van een heatmap-analyse in kaart gebracht, en werd een SEO-aanpak gedefinieerd. Een team van zes specialisten uit verschillende disciplines van Estate ging vervolgens samen met drie DESTIL-collega’s aan de slag met de bouw van de nieuwe website die in december 2016 werd opgeleverd.

Personalisatie

DESTIL koos vanwege de positieve en jarenlange ervaringen met Sitecore ook nu voor dit platform, dat met zijn nieuwste versie optimaal inspeelt op de wensen van de klant voor wat betreft personalisatie. Zo kan DESTIL nu een duidelijk verschil maken tussen potentiële en bestaande klanten. Een potentiële klant krijgt bijvoorbeeld een compleet andere homepage te zien dan een bestaande klant, die bijvoorbeeld een scherp geprijsde dagdeal voorgeschoteld krijgt.

Gemakkelijke check-out

Hagemeijer: “Verder is het nieuwe platform uiteraard volledig responsive, zodat het op ieder device optimaal te gebruiken is. Daarbij is ook het check-out-proces voor ieder apparaat gelijk. Bezoekers kunnen de bestelling zowel op factuur als via IcePay betalen. Even snel vanaf de bouwplaats iets bestellen, is nog nooit zo eenvoudig geweest.”

Zoekfunctie

Voor een groothandel met zo’n 120.000 verschillende artikelen – waarvan er veel nog in verschillende specifieke maten, kleuren of specificaties beschikbaar zijn – is een snelle en goedwerkende zoekfunctie erg belangrijk. DESTIL zet daarvoor de open source search-server Apache Solr in. Die kan goed omgaan met de hoge aantallen artikelnummers en facetten van ieder product. Solr speelt ook een belangrijke rol bij het aanbieden van gerelateerde producten op het juiste moment in de check-out flow. Hiermee is het mogelijk de omzet een extra stimulans te geven.

Ordersplitsing

Nieuw is ook de mogelijkheid om orders te splitsen. Klanten kunnen bij hun bestelling aangeven dat ze bepaalde artikelen nog binnen vijf minuten komen afhalen in een van de regionale vestigingen en de rest willen laten bezorgen. Daartoe biedt de website inzicht in de realtime voorraad per vestiging. Om het contact met klanten soepel te laten verlopen, biedt de nieuwe site chatfunctionaliteit. Ook Facebook wordt ingezet om het klantcontact te intensiveren.

De resultaten zijn al kort na oplevering erg positief: zo is de de omzet met 10 procent gestegen, zijn er 50 procent meer sessies, 15 procent meer transacties en steeg het aantal nieuwe gebruikers met 65 procent.

Uitdagingen

  • Toenemend gebruik van mobiele devices door klanten
  • Beperkte mogelijkheden voor data-analyse
  • Beperkte mogelijkheden voor personalisering

Oplossingen

  • Sitecore 8.2
  • Solr voor doorzoeken data
  • MongoDB
  • Perfion voor Product Information Management
  • Microsoft Dynamics AX
  • IcePay
  • Externe datafeeds (bol.com)

Resultaten

  • Omzet met 10 procent gestegen
  • 50 procent meer sessies
  • 15 procent meer transacties
  • Aantal nieuwe gebruikers gestegen met 65 procent
  • Mobiel gebruik gestegen met 89 procent

  • DELEN