Laden...

De Drankenmarkt gaat digitaal!

Vendit0218

De Drankenmarkt behoort met een winkeloppervlak van zo’n 500 m2 tot de grotere slijterijen van Nederland. Na jarenlang als medewerker bij De Drankenmarkt te hebben gewerkt, heeft Erwin Vinck in 2011 de zaak overgenomen. Online was destijds nog een redelijk onontgonnen terrein voor De Drankenmarkt. Dat is nu wel anders. Sinds een klein jaar is de (nieuwe) webshop volledig gekoppeld met de fysieke winkel en de voorraad. Met dank aan het alles-in-één Vendit Systeem. Erwin Vinck vertelt over het belang van een degelijk automatiseringssysteem.

Anders dan zijn voorganger zag Erwin wel kansen voor een verregaande automatisering van De Drankenmarkt. “Voorheen hadden we enkel scankassa’s die niet gekoppeld waren aan de webshop. We moesten dus voortdurend twee voorraden bijhouden. Niet heel efficiënt en bovenal tijdrovend. Tijdens onze zoektocht naar een geschikte automatiseringsoplossing zijn we via een collega ondernemer in aanraking gekomen met Vendit. In eerste instantie hebben we alleen het kassasysteem vervangen door het systeem van Vendit. De koppeling met onze bestaande, verouderde webshop verliep echter niet vlekkeloos. Reden om ook een nieuwe webshop door Vendit te laten bouwen.”

Uitdagingen
De Drankenmarkt heeft een enorm assortiment van ruim 3.000 artikelen, waaronder vele honderden speciaal bieren, een kleine duizend verschillende wijnen, honderden whisky’s en verder het nodige binnenlands en buitenlands gedestilleerd. “Inmiddels hebben we bijna 90% van het assortiment in het Vendit Systeem staan,” zegt Erwin. “Een enorme klus, omdat het veelal gaat om artikelen waarvoor we zelf de content schrijven. Omdat we de eerste slijterij zijn die gebruik maakt van het Vendit Systeem, fungeren we min of meer als testproject. Dat geeft een extra dimensie aan de automatiseringsslag die we doormaken. We hebben dan ook aardig wat contact gehad met Vendit om samen een oplossing te vinden voor de verschillende uitdagingen.”

Branchespecifieke eisen
Onze branche stelt nogal specifieke eisen aan een automatiseringssysteem, stelt Erwin. “Zo hebben we te maken met de verwerking van statiegeld, verschillende btw-percentages en een uitgebreid voorraadbeheer op basis van flessen, kratten, dozen en noem maar op. Daarnaast is het belangrijk om ook de groothandelsactiviteiten en zakelijke leveringen via het automatiseringssysteem af te kunnen handelen. In april 2017 zijn we live gegaan met het kassasysteem (met twee kassa’s) die rechtstreeks gekoppeld zijn aan ons boekhoudprogramma Exact. Met de nieuwe webshop zijn we in september vorig jaar live gegaan. Een verademing. We hoeven voorraden niet meer manueel in te voeren. Nieuwe artikelen of aanbiedingen hoeven we slechts eenmalig in de kassa in te voeren en worden al dan niet (kwestie van een vinkje zetten) getoond in de webshop. Ieder kwartier wordt de webshop(voorraad) bijgewerkt. Het scheelt ontzettend veel werk.”

Verrassende resultaten
Sinds de nieuwe webshop ook in de lucht is, ziet Erwin de omzet gestaag stijgen. “We zijn er overduidelijk op vooruit gegaan,” zegt hij enigszins cynisch. “We kunnen de webshop nog niet als een tweede winkel beschouwen, maar het begint er al aardig op te kijken. Het feit dat onze webshop zeer regelmatig wordt geüpdatet, is een mooie bijkomstigheid ook voor de online vindbaarheid. Google beloont dat namelijk met een hogere ranking.” Erwin is tot op heden erg tevreden met het Vendit Systeem. “Ook eventuele problemen worden snel opgelost. De lijnen zijn kort. Daarnaast geven de uitgebreide rapportages, statistieken en dashboards van het Vendit Systeem een keur aan informatie over het hele bedrijf. Zaken als gemiddeld bonbedrag, gemiddeld aantal producten per transactie en aantallen, marges, korting en omzet op basis van productgroepen/leveranciers of merken geven soms verassende resultaten of erg confronterende feiten waarop je nu direct kunt bijsturen in je dagelijkse bedrijfsvoering.”

  • DELEN