Laden...

Bouwen aan de toekomst met Magento 2

BigBridge0517

 

De e-commerce markt is in sneltreinvaart geprofessionaliseerd. Grote spelers worden steeds dominanter en zetten alle mogelijke middelen in om hun positie te behouden en versterken. Maarten Peeters van BigBridge, een Magento 1 & 2 e-commerce specialist geeft zijn visie op de huidige en toekomstige markt, en de kansen die er liggen. Ook geeft hij tips aan webwinkeliers die nu nog draaien op het Magento 1 platform.

Serieuze online spelers zetten meer dan ooit in op het aantrekken van traffic en het maximaal converteren van deze traffic. De gemene deler hierbij is dat deze spelers continu blijven investeren in automatisering, techniek en innovatie om zo voorop te blijven lopen in de markt zegt Peeters. E-commerce bedrijven is dan ook meer dan alleen het in de lucht houden van een webshop en adverteren op Google. E-commerce is topsport en ondernemers die zich hier niet genoeg van bewust zijn zullen het daarom nog zeer lastig gaan krijgen verder te groeien.

Toegevoegde waarde bieden
Het bieden van toegevoegde waarde is ontzettend belangrijk. Peeters: “Simpelweg een pakje opsturen en daarmee denken dat de kous af is, dat is niet meer van deze tijd. Je zal op alle fronten aan klantenbinding moeten werken en een toegevoegde waarde moeten bieden. Denk aan last mile optimalisatie, zoals het bieden van extra services voor installatie van een product, het mee retournemen van een oud apparaat,. en dat alles op het moment dat de consument het schikt. Daarin kan je jezelf nog steeds onderscheiden van je concurrenten. Verzenders en nieuwe start-ups die same day delivery aanbieden denken daarin graag met je mee.

E-commerce strategie en voorop blijven lopen
De basis voor iedere online ondernemer moet dan ook een gedegen e-commerce strategie zijn waarbij zaken als marketing, conversie-optimalisatie en automatiseringsoplossingen volledig worden benut, zegt Peeters. “Alleen op deze manier, en door het continu optimaliseren van je processen, is het mogelijk om de beoogde doelstellingen te behalen. In bijna elke branche is de concurrentie groot en concreet zal je als online speler dus voorop moeten blijven lopen in de markt.”

“Om e-commerce op dit niveau te bedrijven, heb je een schaalbaar en tevens robuust e-commerce platform mogelijk. Een platform waarmee specifieke eisen en maatwerkoplossingen mogelijk kunnen worden gemaakt en koppelingen met externe systemen kunnen worden gelegd, zodat je als ondernemer geen beperkingen hebt in de mogelijkheden. Dat vraagt flexibiliteit én kennis van een platform, e-commerce vraagstukken en vaak een geschikte partner, zoals BigBridge, om dat alles te kunnen realiseren.”

Mogelijkheden voor online spelers
Peeters werpt een blik op de zeer nabije toekomt en ziet onder andere volop potentieel in de subscriptiemodellen. “Dit is een trend welke nu al volop z’n entree heeft gemaakt en waar we op korte termijn nog veel meer van zullen gaan merken. Uiteraard moet je hier wel de geschikte producten voor verkopen, producten die de consument periodiek nodig heeft, maar hier liggen voor veel spelers nog volop kansen. Processen moeten dan wel anders ingericht worden dan wanneer je steeds eenmalig een pakje verstuurt. Wel zul je daarbij constant toegevoegde waarde moeten blijven bieden door je klant telkens weer te verrassen.”

Ook het beter converteren van bestaande traffic is voor veel spelers nog een uitdaging. “Te vaak zien wij dat er veel geld wordt gestoken in traffic buying maar dat er te weinig wordt gekeken naar wat er gebeurt met deze bezoekers. Traffic aankopen, zo weet elke online speler, is een zeer kostbare aangelegenheid. Beter is dan ook om ervoor te zorgen dat naast nieuwe traffic bezoekers beter converteren. Dit heeft een enorme impact op je omzet en daarmee de kosten per conversie.”

Magento 2
De introductie van Magento 2 en de harde deadline waarop Magento 1 niet meer zou worden ondersteund, gaf vorig jaar de nodige commotie. Peeters relativeert en zegt: “De end of life van Magento 1 zou eerst november 2018 zijn, maar die deadline wordt zeker nog wel een paar jaar vooruit geschoven.” Van oudsher is BigBridge zeer bedreven in het ontwikkelen en optimaliseren van webshops in Magento 1. “We hebben een zeer breed portfolio opgebouwd met uitsluitend maatwerkproducten,” zegt Peeters. “Nieuwe projecten bouwen we vanzelfsprekend in versie 2, omdat je weet dat je anders over een jaar of twee, drie alsnog moet migreren. Gebruikers van Magento 1 hoeven niet per direct te migreren maar we adviseren wel om alvast serieus te gaan werken aan een migratieplan. Magento 2 kent op dit moment zeker nog enkele bugs, overigens kunnen we die in huis wel pareren met onze Magento Certified developers, maar het is af en toe nog pionieren. In de laatste versie 2.2 heeft Magento wel een serieuze vooruitgang geboekt waarbij we vanuit BigBridge erg enthousiast zijn over de verbeteringen.”

Magento 2 wordt door Peeters omschreven als een gigantisch robuust, professioneel en schaalbaar e-commerce platform. “Op het gebied van open source technologie is Magento 2 absoluut het allerbeste pakket. Het biedt ontzettend veel mogelijkheden; nagenoeg alles wat de klant wil, valt te ontwikkelen. Alleen de doorlooptijd is momenteel wel langer dan bij versie 1 en er zijn nog wat minder extensies voorhanden, maar dat is een kwestie van tijd. Magento 2 is in zijn geheel zeer professioneel opgebouwd, evenals de complete backend die veel meer gericht is op de gebruiker in plaats van de developer. Doordat Magento 2 echt een sprong vooruit is, kunnen wij vanuit BigBridge klanten dan ook goed voorzien van alle mogelijkheden en integraties met externe partijen. Kortom, Magento 2 is met recht een platform voor de toekomst.”

Voor meer informatie verwijzen wij u door naar: https://www.bigbridge.nl/ 

  • DELEN