Laden...

Ben jij klaar voor Magento 2?

MetMeer0117

Eind 2015 werd met veel enthousiasme het langverwachte Magento 2 gepresenteerd als opvolger van Magento 1. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder. Hoe staat het nu met Magento 2? Wat zijn de ervaringen? En is jouw bedrijf er al aan toe om te migreren naar Magento 2? Aan het woord zijn Lars Roubroeks, CEO van METMEER, en Milou van Hassel, e-commerce consultant bij METMEER. 

Eind 2015, een paar maanden na de aankondiging van Magento 2 gaven we onze klanten nog het advies, weliswaar met een knipoog, om niet over te stappen, begint Lars. “Zoals verwacht hangt de vlag er een klein jaar later heel anders bij. Veel extensies en koppelingen zijn inmiddels geschikt gemaakt voor de nieuwe generatie. We zijn momenteel bezig met de uitrol van diverse Magento 2 webshops en adviseren klanten om bij een vernieuwing van de shop dan ook zeker voor Magento 2 te kiezen. En daar zijn wel 101 redenen voor.”

Betere performance
Een van de meest gehoorde opmerkingen over Magento 1 is dat alles zo traag gaat, zegt Milou. “En dat hebben ze goed gehoord in Campbell, California. De nieuwe generatie is lichter en sneller. Met technieken als Full Page Caching en Varnish is werken met Magento een stuk sneller geworden. Door de inzet van Full Page Caching worden catalogus- en checkout pagina’s zelfs ruim 50% sneller geladen. En snellere pagina’s zorgen voor een hogere conversie, want niemand houdt van wachten.” Over de checkout gesproken; je kunt nu in slechts enkele stappen je bestelling afronden, dat waren er voorheen zes, vult Lars aan. “Zodra een consument zijn e-mailadres invult, checkt Magento of er al een account bestaat. Zo niet, dan gaat hij door als gast, waarbij achteraf nog eenvoudig gelegenheid is om een account aan te maken. En gedurende de hele checkout kijkt de bezoeker naar een zeer cleane pagina, waarbij de header en footer weggehaald zijn en de consument zich volledig kan focussen op het afronden van zijn taak; het plaatsen van de order. Het lijken kleine verbeteringen, maar ze komen de conversie absoluut ten goede.”

Gebruiksvriendelijker
Als webshopeigenaar breng je veel tijd door in de admin van je shop. Milou: “Deze is bij de nieuwe generatie niet alleen een stuk sneller geworden, maar ook voorzien van een frissere look en feel. Als je al bekend bent met Magento, dan ben je in no-time ook thuis in de nieuwe omgeving en zal je merken dat veel zaken handiger zijn geworden, met minder clicks te bereiken en simpelweg gebruiksvriendelijker zijn opgezet. Out of de box heeft het nieuwe Magento diverse functies in huis die je helpen om betere posities in zoekmachines te scoren én beter te converteren. Voor ons als e-commerce en online marketing bureau, een welkome aanvulling. Variërend van micro data (Rich Snippets) tot aan de geïntegreerde swatches, het zijn allemaal nieuwe features die je helpen om je concurrent te verslaan. Het responsive webdesign is in Magento 2 ook veel beter voor elkaar,” zegt Milou. “Niet alleen de frontend, maar ook de backend werkt nu veel beter op mobiel en tablets. Zo wordt het beheer van je webshop wel erg gemakkelijk.” Handig is ook dat frontend developers alle user interface elementen van het thema centraal kunnen overzien, vult Lars aan. Navigatie elementen, broodkruimelstructuren, tooltips, formulieren, buttons en nog veel meer zijn nu te vinden in de UI Library.”

Lars: “Je ziet nu dat alle grote partijen druk bezig zijn met het uitbrengen van hun nieuwe Magento 2 koppeling. Bestaande koppelingen worden met versie 2 verbeterd – denk onder andere aan de nieuwe, uitgebreide betaalmodule van Buckaroo – maar tegelijkertijd biedt dit ook nieuwkomers op de markt de kans om als eerste hun Magento 2 koppeling te releasen. Op dit moment worden alle nieuwe shops door ons op Magento 2 gebouwd, waardoor we snel veel kennis en ervaring opbouwen. Er is een aantal modules nog niet beschikbaar voor Magento 2, maar die worden in de komende maanden verwacht, waardoor nu al starten met de migratie of bouw van een nieuwe shop uitstekend kan.

Door de diverse migraties die wij inmiddels hebben verzorgd, zijn we in staat een persoonlijk migratie plan op te stellen van Magento 1 naar Magento 2 om daarmee de overstap zo soepel mogelijk te laten verlopen. Wij zijn absoluut klaar voor Magento 2,” besluit Lars.

 

Over METMEER
Het Bredase internetbureau METMEER werkt dagelijks met een groot team van Magento specialisten en online marketeers aan de doelstellingen van hun ambitieuze klanten. Met veel succes wordt gewerkt voor onder andere EMTÉ Supermarkten, myHair, Greenpeace, Buckaroo, Sligro, Trekhaakcentrum.nl en Protislank.

  • DELEN