B2B én B2C platform ineen

Shoxl0617

Op één platform gelijktijdig zowel B2B als B2C klanten bedienen, dát is waar Shoxl mee uitpakt tijdens de Webwinkel Vakdagen. Veel webshopsystemen zijn van oudsher gericht op het model van B2C. B2B is daardoor wat achter geraakt. Als het aan Shoxl ligt, wordt die achterstand snel en efficiënt ingelopen. De eerste resultaten daarin zijn al geboekt. Een gesprek met directeur Roland Vonk en marketingmanager Marlieke van Velthoven.

B2B bedrijven zijn volgens Roland aarzelend om B2C klanten te ontvangen, maar zien wel de meerwaarde ervan in. “Vaak voldoet een B2B platform niet aan de hoge eisen die een consument verwacht. Anderzijds is de zakelijke professional buiten kantoortijden ook gewoon een consument en koopt bij Bol.com, Zalando of Coolblue. Hij verwacht diezelfde faciliteiten en service ook steeds meer van een B2B platform. Met ons platform kunnen we beide doelgroepen gelijktijdig bedienen, rekening houdend met hun eigen wensen en eisen, maar wel op een moderne manier met aandacht voor gebruikersvriendelijkheid en UX design.”

Markt rechtstreeks benaderen
De B2B sector waar Shoxl zich op richt kent eigenlijk twee typen klanten: fabrikanten en groothandels. “En mengvormen, zoals de producerende groothandel,” vult Roland aan. “Wat we zien, is dat fabrikanten in toenemende mate over het distributiekanaal heen stappen en de markt rechtstreeks gaan benaderen. Dat moet wel heel voorzichtig gebeuren, want ligt immers gevoelig. Als het goed gebeurt, is het een prima manier om extra reclame te maken voor het merk, zonder de klant toe te eigenen. Dat vraagt echter een heel specifieke aanpak. Voor Tricorp, leverancier van moderne werkkleding, hebben we een dergelijk platform neergezet. Een aanpak die heel succesvol uitpakt en zowel B2B als B2C klanten bedient.”

Nieuwe groeifase
Tricorp neemt de online verkoop van haar producten zeer serieus. “Dat is niet zo gek, want 80% van de bestellingen loopt inmiddels via de webshop,” zegt Marlieke. “Om een nieuw groeifase in te gaan, werd een nieuw webshopplatform ontwikkeld op de nieuwe versie van de Shoxl technologie. Doel is om de verkoop bij dealers te stimuleren en passanten, vaak in de vorm van consumenten, ook de gelegenheid te geven om een offerteaanvraag te doen en een product in de winkelmand te plaatsen. Aanvragen worden niet door Tricorp zelf afgehandeld, maar via een dealerlocator naar de dichtstbijzijnde dealer geleid die in dit marketing programma participeert. De nieuwe Tricorp webshop is dus beschikbaar voor beide doelgroepen. Zonder inlog wordt automatisch de eindgebruikers versie getoond met prijzen inclusief btw, betaalopties, et cetera. B2B klanten komen via de inlog in hun eigen B2B omgeving met prijzen exclusief btw, de eigen prijzen, mogelijkheden om snel te bestellen op basis van artikelnummers, afrekenen op factuurbasis binnen kredietlimieten, enzovoorts.”

Het werken met een inlog voor klanten is voor meer B2B bedrijven een goede oplossing om ook consumenten te kunnen bereiken. Marlieke geeft een voorbeeld: “Zo heeft technische groothandel A.J. Steenkist-Rooijmans B.V. een webshop waar zowel de eigen B2B klanten een bestelling kunnen doen, alsook consumenten. Klanten kunnen met hun inloggegevens producten bestellen met hun eigen klantspecifieke prijzen. Niet-ingelogde klanten zien de bruto prijzen met de BTW erbij vermeld. Zij kunnen orders plaatsen zonder dat er ingelogd hoeft te worden. Op deze manier worden de klanten van Steenkist dus optimaal bediend, maar kan de stroom van consumenten die de webshop weten te vinden ook benut worden.”

Hoge mate van flexibiliteit
Tricorp maakt gebruik van verschillende systemen om tot een ideaal e-commerce platform te komen, stelt Roland. “Voor het productenbeheer wordt gebruik gemaakt van EZ-base, een centrale database met gestandaardiseerde productinformatie voor o.a. de technische groothandel. Shoxl shops kennen een standaard koppeling met dit PIM systeem. Alle offertes en orders worden afgehandeld in Microsoft Dynamics AX. Klantinformatie, prijzen en voorraden worden door de shop opgehaald uit AX. Algemene informatie, veelgestelde vragen en nieuws wordt onderhouden in Shoxl. Ons platform biedt een hoge mate van flexibiliteit. Qua vormgeving maken we duidelijk onderscheid met onze concurrentie. Met behulp van het Bootstrap framework, onze volledige vrije templates, en eventueel wat HTML kennis is alles mogelijk. Iedere klant heeft zijn eigen implementatie draaien in de cloud of op een eigen server. De coreshop – de kernfunctionaliteiten – zijn geïsoleerd van de klantspecifieke aanpassingen. Dat maakt dat we een nieuwe release snel en efficiënt kunnen uitrollen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*