In tegenstelling tot veel andere webshopplatforms is het online commerce platform Shoxl niet ontstaan vanuit de retail. Het moederbedrijf Integrace ontwierp het platform als antwoord op de behoefte aan een online commerce platform voor de B2B sector. Bij de ontwikkeling van dit platform lag de nadruk op aanpasbaarheid. Bedrijfsprocessen zijn vaak erg bedrijfsspecifiek, dus moet het systeem zich aan de gebruiker kunnen aanpassen.
Integrace is een softwarebedrijf dat verantwoordelijk is voor uiteenlopende projecten. De software ontwikkelaar heeft veel groothandels en fabrikanten als klant, die voor hun online commerce niet uit de voeten konden met voor retail ontwikkelde webshopsoftware. Omdat de wensen van deze bedrijven overeenkwamen, kon het standaard e-commerce platform Shoxl worden ontwikkeld. Shoxl helpt fabrikanten en groothandels om online succesvol te worden, zonder dat zij hun bedrijfsvoering hiervoor volledig op de schop hoeven nemen.
Standaard ERP interface
Het e-commerce platform past zich bijvoorbeeld aan, aan de bedrijfsprocessen van gebruikers door standaard een koppeling te realiseren met het ERP systeem van de klant. Roland Vonk, directeur van Shoxl, legt uit: “Vrijwel ieder B2B bedrijf van enige omvang maakt al gebruik van een ERP systeem. Vaak gaat het hier om peperdure implementaties die zijn toegespitst op een bepaald bedrijfsproces. We kunnen onmogelijk vragen om een dergelijke investering nogmaals te doen wanneer bedrijven toe zijn aan een (nieuw) webshop platform. Een alles-in-één webshop met ERP componenten geïntegreerd is daarom volgens mij niet het beste antwoord op de vraag uit deze markt. Een alles-in-één systeem zal nooit de complexe problemen aankunnen waar B2B bedrijven mee te kampen hebben. Om deze reden hebben we bij de ontwikkeling van Shoxl bewust gekozen om een standaard interface te bouwen voor de koppeling tussen de webshop software en ERP systemen.”
Product informatie management
In het Shoxl platform is een strikte architecturale scheiding doorgevoerd tussen het PIM systeem en de shopcomponenten. Hierdoor kan een Shoxl shop desgewenst ook prima gecombineerd worden met PIM systemen van derden, zoals bijvoorbeeld EZ-base. Roland Vonk: “EZ-base is een centrale database en PIM systeem voor de bouw- en installatiebranche. Gebruikers van EZ-base hebben de mogelijkheid om gebruik te maken van een naadloze koppeling met Shoxl. In dat geval wordt de productdata opgehaald uit EZ-base, en eventueel verder verrijkt in Shoxl. Bij webshops met deze koppeling ziet men op de productpagina productinformatie die komt uit EZ-base, prijsinformatie die komt uit het ERP, en alle overige content en informatie die door Shoxl aangeleverd worden. Shoxl is in dit geval de spil die alle systemen samenbrengt en als eenheid presenteert in de webshop.”
Voor klanten die nog geen gebruik maken van een PIM systeem, of die ontevreden zijn over hun huidige PIM, is er binnen Shoxl zelf ook een geavanceerde product-informatie-management module beschikbaar. Deze module is speciaal ontwikkeld om te kunnen omgaan met de grote en complexe productassortimenten die zo karakteristiek zijn voor de B2B sector. Met een ongelimiteerd aantal producteigenschappen en categorieën zijn er geen restricties voor de indeling van het productassortiment. Deze producteigenschappen en categorieën vormen tevens de basis voor de krachtige zoek- en filteropties van Shoxl, die juist bij grote assortimenten erg belangrijk zijn om webshopklanten een goede gebruikerservaring te kunnen garanderen.
Integratie met dealers
Naast aanpasbaarheid van het systeem werd met Shoxl ook op een andere manier rekening gehouden met de eigenschappen van de B2B markt. Leveranciers werken namelijk vaak met dealers voor de verkoop van hun producten aan de consument. Wanneer deze leveranciers de online markt betreden, zullen ze moeten beslissen hoe en of de dealer hierin betrokken wordt. Leveranciers kunnen ervoor kiezen over het dealerkanaal heen te stappen en online direct aan de consument te gaan leveren, maar de online bedrijfsvoering wordt juist ook vaak gebruikt als een extra service voor de dealers.
Met het Shoxl platform zijn er verschillende dealerconcepten mogelijk. Zo kan de webshop ontwikkeld worden om dealers online hun bestellingen te kunnen laten doen, met speciale dealerportaals, dealernieuws, en dealer specifieke prijzen. Daarnaast zijn er ook leveranciers die hun webshop inzetten als service naar hun dealers, waarbij de dealers de orders mogen afhandelen die bij de leverancier binnenkomen. Orders komen dan via de centrale webshop bij de juiste dealer terecht. Ook is er een subshop-model mogelijk, waarbij dealers in subshops zelf de producten van de leverancier online aan kunnen bieden. Kortom, het B2B commerce platform Shoxl past zich volledig aan de wensen van de klant aan.
Geef als eerste een reactie