Sciencefiction als guilty pleasure voor e-commerce?

Frank-Buitenhuis

Vroeger. Naarmate ook ik ouder word gebruik ik dit woord steeds vaker. A trip down memory lane is soms zelfs een soort vrijetijdsbesteding. You-Tube wordt bij mij thuis regelmatig ingezet om oude STER-reclames en televisie-uitzendingen te bekijken. En dan hoor je direct de kreten ’Oh ja’ n ‘Weet je nog?’, gevolgd door het onvermijdelijke en enigszins pijnlijke ’We worden oud’.

Ik (Frank Buitenhuis) neem deze column over van Jeffrey de Blieck. Jeffrey en ik delen de interesse voor sciencefiction tv-series, films en boeken. Toch merk ik dat deze voorliefde voor sciencefiction vaak nog wordt beschouwd als een guilty pleasure. Het bijzondere aan sciencefiction echter, is dat de fiction verrassend vaak reality wordt. Scifi-producten worden realiteit; dezelfde principes met een creatieve invalshoek. Nike produceerde bijvoorbeeld in 2016 -het jaar waarin Back to the Future Part 2 zich afspeelde- de zelfstrikkende schoenen van Marty McFly. En ook de Replicator uit Startrek –waarmee je na een stem commando ineens een maaltijd uit het niets creëerde- komt steeds dichterbij; 3D-printtechnieken worden al op voedsel toegepast. Het meest treffende voorbeeld is misschien wel het horloge van Knight Rider waarmee de zelfrijdende en zelfdenkende auto Kitt werd opgeroepen. Deze scifi-visie, is nu werkelijkheid geworden door de ontwikkelingen van Tesla en Apple.

Ikzelf heb aan veel vooruitstrevende producten meegewerkt, soms uit mijn eigen creativiteit en soms als doorontwikkeling. Ik merk dat ik met mijn creativiteit steeds vooruit moet kijken om bij te blijven; soms wel drie of meer product life cycles verder. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. Waar de eerste en tweede industriële evolutie (stoommachine en elektriciteit) meer dan honderd jaar duurden, is de derde industriële revolutie, die van communicatie en digitalisering, in volle gang en ontwikkelingen volgen elkaar in recordtempo op. De gadgets en technieken van vandaag zijn over vijf jaar al bijna antiek. Investeringen vragen meer dan ooit om visie, en langetermijninvesteringen hebben een steeds groter risico. Wie bepaalt hoe de wereld er over vijf, tien of twintig jaar uitziet? Meestal zijn dit de grote gamechangers -zoals Facebook, Google en Amazon- met innovatiebudgetten ter grootte van het bruto nationaal product van een klein land. Gelukkig zorgen onder andere crowdfunding en fintech-startups dat goede ideeën sneller en makkelijker te vermarkten zijn. Dat deze succesvolle ideeën vervolgens weer worden opgekocht door de eerder genoemde mastodonten en influencers is een andere discussie, maar ook weer een van de grote drivers voor het succes hiervan.

Visies in sciencefiction boeken, tv-series en films uit het verleden hebben mij niet alleen bewust maar ook onbewust beïnvloed, in het vormen van mijn visie en de vertaling hiervan naar producten of diensten. Dit geldt ook voor de nieuwste films, series en boeken in dit genre. Het is niet de vraag of, maar wanneer onze maatschappij zover zal zijn. In een gemiddelde scifi-productie ligt de nadruk vaak op actie en morele dilemma’s. Het dagelijks leven en daarmee ook het economisch verkeer is er minder prominent aanwezig, hoewel de invloed van social media en marketing wel vaak belangrijke thema’s zijn. Het is slechts een kleine stap om te filosoferen over de plek en de vorm waarin jouw eigen product, dienst of bedrijf in deze fictieve toekomst kan passen. En wat er moet gebeuren om zover te komen? Als het goed is zal je merken dat ook behapbare veranderingen, die niet altijd afhankelijk zijn van nieuwe technieken, relatief snel en soms zonder grote investeringen zijn in te zetten.

Sciencefiction hoeft dus geen guilty pleasure te zijn. Het mag wat mij betreft op je cv staan en de sectie hobby’s en vrije tijd worden verplaatst naar competenties. Ik ga weer aan het werk: Netflix staat al aan.

 

Frank Buitenhuis
Frank is directeur bij Focum. Binnen de ecommerce en payments heeft hij meerdere toonaangevende bedrijven een belangrijke bijdrage mogen leveren aan de groei van achteraf betalen en de acceptatie hiervan door de consumenten. Dit is inmiddels niet meer weg te denken in het rijtje van online betaalvormen. Bij Focum heeft hij de mogelijkheden om de producten van de toekomst samen met zijn team vorm te geven. Niet alleen op het vlak van payments. Ook de transitie van data naar informatie naar oplossingen is de basis van vele nieuwe initiatieven. Heb je vragen over het artikel, neem dan gerust contact op met Frank via telefoonnummer 088 730 65 00.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*