Laden...

PIM: maak het niet nodeloos complex

ECR0518

Anno 2018 voelt vrijwel iedere retailer, groothandel of fabrikant de pijn van het gebrek aan goede productinformatie. Gevolg is dat Excel-sheets over en weer worden gestuurd of dat het ERP systeem wordt ‘misbruikt’. Al deze inspanningen ten spijt, het gaat ten koste van je business relaties, de conversie en snelheid van je webshop, etc. Dat zegt Jeroen Bos, Ecommerce IT expert bij Ecommerce Result. Volgens hem is de enige echte oplossing een goed Product Informatie Management ( PIM ) Systeem. En hij vertelt ook waarom.

Een PIM systeem is een database waarin je je productinformatie centraal beheert, begint Jeroen. “Volstond tien jaar geleden nog een korte omschrijving bij een product en een enkele foto, tegenwoordig willen consumenten – en in toenemende mate ook B2B klanten- een product kunnen beleven. Dat wil zeggen, je zal je content moeten verrijken met foto’s, video, reviews en een uitgebreide omschrijving. Hoe beter je product data verrijkt is, hoe meer klanten dit zullen waarderen met een aankoop. Ook Google beloont trouwens goede content met een hogere plek in de zoekresultaten, dus het mes snijdt aan twee kanten! Al die zaken horen niet in een ERP systeem thuis, ook al beweren sommige ERP leveranciers dat soms wel. Het ERP is er niet op ingericht en maakt dat de webshop niet optimaal functioneert met als gevolg dat potentiële klanten zullen afhaken.” Beter is volgens Jeroen om het ERP systeem uit te kleden en uitsluitend te gebruiken waarvoor het bedoeld is, en vervolgens alle productinformatie in een PIM systeem onder te brengen.

Efficiënt product data beheer
Een PIM systeem kan bijvoorbeeld grote hoeveelheden data tegelijk muteren, vervolgt Jeroen. Hij onderbouwt dat met een voorbeeld: “Stel, je wilt in je assortiment van duizend artikelen de titelregel aanpassen en het woord ‘aanbieding’ toevoegen, dan is dat zonder PIM systeem een aardige klus. Alles dient handmatig of met een Excel export/import gewijzigd te worden met een grote kans op fouten. In een PIM systeem kun je mutaties toepassen op elke willekeurige set aan data en kan op regelniveau worden vastgelegd wanneer en door wie mutaties zijn uitgevoerd. Maar ook het aanmaken van nieuwe artikelen kan soms veel tijd kosten omdat er meerdere personen of afdelingen betrokken zijn zoals productmanagers, tekstschrijvers, marketeers, een fotograaf etc. Door het inrichten van een zogenaamde workflow wordt veel tijd bespaard en een kortere ‘time to market’ gerealiseerd. Het onderhouden en aanmaken van content gaat dus vele malen efficiënter en met minder kans op fouten. En als je dan je data op orde hebt, dan kan je als groothandel je productdata heel eenvoudig via een datafeed delen met je klanten. Zo heeft iedereen altijd de beschikking over de actuele set aan data, inclusief voorraadstanden, en hoeven er geen Excel-sheets meer over en weer gestuurd te worden.”

Tachtig(!) PIM systemen
Dat er behoefte is aan een PIM systeem, blijkt wel uit het aantal aanbieders. Jeroen: “Alleen al in Europa zijn er tachtig(!) verschillende aanbieders van PIM systemen. Wij helpen retailers, groothandels en fabrikanten op basis van de businesscase, datastructuur en behoefte het juiste PIM systeem te selecteren uit al die tachtig aanbieders. Daartoe hebben we een geheel eigen methodiek ontwikkeld, zodanig dat we snel een top 3 kunnen filteren om vervolgens samen met de klant tot het meest geschikte pakket te komen.” Volgens Jeroen verschilt de werkwijze van Ecommerce Result wezenlijk met die van andere consultants. “Wij maken IT niet nodeloos complex. Dat betekent dat een systeem per definitie niet de wereld hoeft te kosten. En dat geldt ook voor de implementatie ervan. De kosten van ons advies worden snel terugverdiend omdat door onze kennis voorkomen wordt dat te hoge investeringen gedaan worden in oplossingen die niet optimaal passen.”

Ecommerce Result heeft een geheel eigen visie op IT. “Veelal worden forse investeringen gedaan in IT. Soms is dat noodzakelijk, maar vaak wordt er een Bentley aangeschaft terwijl er een Volkswagen nodig is voor de komende vijf tot tien jaar. Dat maakt dat bedrijven onnodige hoge IT lasten krijgen. Als wij in beeld komen is vaak het eerste wat we doen de IT investeringen kritisch beoordelen op werkelijke noodzaak en bijdrage aan de business doelstellingen. Wij zorgen voor een doorvertaling van de strategie naar processen en bij de businesscase passende systemen. Behalve in PIM adviseren we bedrijven integraal in de keuze en implementatie van e-commerce gerelateerde IT oplossingen. Denk hierbij aan webshops, dealerportalen, CRM systemen, marketing automation- en business intelligence oplossingen. En dat doen we voor grote, middelgrote, maar ook regelmatig voor kleinere bedrijven.”

  • DELEN