Nederlander shopt tijdens zomervakantie voornamelijk mobiel

Voor het eerst meer shoppers op mobiel dan op desktop tijdens de zomermaanden. Nederlanders shoppen deze zomervakantie voor het eerst meer op hun mobieltje dan via hun computer. Dit blijkt uit recente cijfers van online winkelcentrum beslist.nl, waarbij er een vergelijking gemaakt werd tussen deze zomer en die van vorig jaar. Was het in 2016 nog zo dat er alleen in de weekenden meer online geshopt werd, de afgelopen drie maanden winkelt men vrijwel dagelijks meer mobiel. Het aandeel mobiel verkeer nam met maar liefst 16% toe ten opzichte van vorig jaar in de maanden juni, juli en augustus. Het aantal mensen dat via de desktop ging winkelen nam 9% af.

 Op doordeweekse dagen winkelen Nederlanders overwegend mobiel deze zomer, al shopt men nog steeds vooral in de weekenden. Hoewel het een algemene trend is dat Nederlanders hun smartphone steeds vaker gebruiken voor online aankopen is het niet ondenkbaar dat de afschaffing van de roamingkosten in Europa grote invloed heeft tijdens de vakanties. Het lijkt er dus op dat Nederlanders dit voordeel gebruiken om vanaf hun vakantieadres lekker door te blijven winkelen.

 Nog even snel voor de vakantie…
De zomerperiode heeft ook duidelijk effect op de inkopen die men doet. Vanzelfsprekend zoekt men naarstig naar bikini’s en barbecues maar vooral shops op het gebied van dierbenodigdheden hebben het drukker dan in de rest van het jaar.  Opvallend in deze productgroep is de toename van de online bestedingen per klant aan honden- en kattenvoer. Volgens aangesloten webshops heeft dit alles te maken met de vakantieperiode: mensen kopen dan extra dierenvoeding in voor de vakanties en vinden het praktisch om deze grotere bestellingen thuis te laten bezorgen.

 Toelichting grafieken
In beide grafieken staat de verhouding mobiel:desktop weergegeven. Als deze gelijk is aan 1 betekent dit dat er evenveel mobiel als desktop verkeer is. Lager dan 1 betekent meer desktop dan mobiel; hoger dan 1 betekent meer mobiel dan desktop. In grafiek 1 is per maand te zien wat de verhoudingen tussen mobiel en desktop is, waarbij de cijfers tot en met 15 augustus geanalyseerd zijn. In grafiek 2 is de ontwikkeling in tijd te zien, waarbij de opvallende pieken duiden op de weekenden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*