Laden...

Meer dan een prijsvergelijker

Scoupz0318

Met ruim 11 miljoen producten van een kleine zeshonderd webshops valt er bij Scoupz behoorlijk wat te vergelijken. En dat heeft de gemiddelde consument inmiddels ook in de gaten. De van oudsher vergelijkingssite Scoupz is overigens meer dan een old school prijsvergelijker en biedt aanvullende diensten voor zowel de consument als de retailer met onder meer dynamic pricing, lead generation, de bepaling van je marktpositie en een overzicht van de prijshistorie. Corné Kiesebrink, oprichter van Scoupz, legt uit hoe een retailer daar de vruchten van kan plukken.

Sinds de oprichting in 2011 heeft Scoupz een serieuze groei doorgemaakt. De prijsvergelijker geniet steeds meer bekendheid en is onlangs regelmatig in beeld geweest bij e-commerce programma’s op RTL4. “Consumenten die eenmaal geproefd hebben aan ons platform, zijn helemaal om,” zegt Corné. “In tegenstelling tot veel van onze concurrenten, waaronder Google Shopping, zijn wij 100% onafhankelijk. Dat betekent dat de zoekresultaten niet beïnvloed worden door de aangesloten webwinkels. Consumenten kunnen bovendien een prijsalarm instellen, waarbij ze automatisch een mail ontvangen als de prijs van een geselecteerd product onder de opgegeven grens zakt. Maar we doen nog veel meer en hebben sinds 2016 sterk ingezet op aanvullende diensten voor de retailer.”

Dynamic pricing
Een van die pijlers waar Scoupz zich op richt, is het fenomeen dynamic pricing. Corné: “Retailers kunnen gratis kennismaken met de nieuwe dienst. We sturen dan dagelijks een mail waarin we aangeven op welke producten eventueel meer marge gemaakt kan worden. Dat bepalen we uiteraard op basis van de productdata en prijzen van het gehele platform.”

Marktpositie
Een andere nieuwe dienst is de bepaling van de marktpositie voor de aangesloten retailers. “Met andere woorden, hoe sta je in de markt ten opzichte van je concurrentie? Dat doen we door de nodige rekenkracht los te laten op de berg aan data die we dagelijks verwerken. De positie drukken we uit in cijfers. De nullijn ligt op 100 en is eigenlijk de meest ideale positie per productcategorie. Duik je flink onder de grens ben je wellicht te goedkoop en moet je je afvragen of je het maximale uit je assortiment haalt? Ligt je positie aanzienlijk boven de 100, dan ben je wellicht te duur en prijs je jezelf ook uit de markt. Zo geven we de retailer iedere week een volledig overzicht en zien ze ook of de prijssetting bijvoorbeeld beter of slechter is dan de week ervoor ten opzichte van de concurrentie.”

Prijshistorie
Over prijzen gesproken, Scoupz kan retailers sinds kort een volledig overzicht bieden over de prijshistorie van een product. “Op basis van het historisch en huidig overzicht kunnen retailers dynamische prijswijzigingen van de concurrentie zien en daarop anticiperen,” schetst Corné. “Ze kunnen het prijsverloop keurig volgen en daar, al dan niet, conclusies aan verbinden. Dit real-time prijsoverzicht is een dienst waar bij veel van onze concurrenten een aanzienlijke investering tegen over staat.” Tot slot doet Scoupz ook zeer nadrukkelijk aan lead generation. “We doen er alles aan om zichtbaar te zijn. Zo sponsoren we diverse autosport- en hardloopevenementen en verschijnen we regelmatig in tv-commercials op RTL 4. We merken dat dergelijke inspanningen wel degelijk effect hebben. Daarnaast zal deze zomer een eigen affiliate netwerk worden opgestart, dat we volledig in huis ontwikkelen om ons platform via vloggers en bloggers nog verder onder de aandacht te brengen. Vooral in deze markt van influencers zien we ontzettend veel groei en zit veel potentieel de komende jaren.”

Innovatie
Technisch gezien staat Scoupz ook als een huis, stelt Corné. “We hebben de laatste jaren enorm geïnvesteerd in de techniek. De inleescapaciteit is enorm gegroeid en het productaanbod wordt iedere vier uur ververst. Dat zou nog sneller kunnen, maar lang niet alle aangesloten webwinkels zijn voorbereid om de omloopsnelheid nóg verder te reduceren.” Een ander technisch huzarenstukje is de revolutionaire barcodescanner. “Een consument kan in een fysieke winkel via zijn camera van de telefoon de barcode van een product scannen. De barcodescanner wordt dan automatisch aangeroepen en is browser based. Er hoeft dus geen app te worden geïnstalleerd of geopend. En zo proberen we ons platform zowel aan de consumentenkant als aan de webwinkelkant steeds verder uit te breiden.”

Waar iedereen dacht dat prijsvergelijkers er niet meer toe deden, is het Scoupz gelukt zich te transformeren en aan te passen aan de nieuwe wensen van retailers. Sta je open om meer waardevolle inzichten te krijgen, dan zal je aanmelding bij Scoupz er zeker toe leiden dat je omzet en winst zal groeien.

  • DELEN