Wat is een goede domeinnaam?

RR0617

Als je een domeinnaam hoort, moet je hem tien minuten later foutloos kunnen opschrijven. Dat lijkt makkelijk, maar is zeker geen sinecure. Michiel Henneke van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) geeft een aantal tips voor het kiezen van een geschikte naam. Daarnaast vertelt hij over de rechten en plichten die je hebt als eigenaar van een domeinnaam, de mogelijkheden om je domeinnaam te verkopen en over de unieke domeinnaambewakingsservice. Want steeds meer MKB’ers zijn tegenwoordig doelwit van internetcriminelen.

SIDN beheert sinds 1996 de domeinnamen voor het .nl domein en maakt zich sterk voor een veilig internet. Ondernemen op internet begint met het kiezen van een goede domeinnaam. “En het loont om daar goed over na te denken,” weet Henneke. “Een domeinnaam moet in de eerste plaats makkelijk te onthouden zijn. Met andere woorden, als je de naam hoort moet je hem tien minuten later foutloos kunnen opschrijven. Dat lijkt makkelijk, maar wordt moeilijker als je ook ambities hebt over de grens. Trivago en Zalando zijn wat dat betreft goed gekozen namen: deze spel je niet alleen in Nederland, maar in alle mogelijke Europese landen in één keer goed.”

Generiek of merk
De keuze die iedere ondernemer moet maken is of hij kiest voor een generieke domeinnaam met een herkenbaar trefwoord, zoals goedkopelaptops.nl of dat hij zijn eigen merk wil ‘branden’, zoals mikeselectronicsforyou.com, vervolgt Henneke. “Een generieke naam verwijst niet naar een merk, en is dus niet beschermd, maar is wel herkenbaar. Je maakt direct duidelijk wat er te koop is. Het ‘branden’ van je eigen merk daarentegen biedt mogelijkheden om ook andere producten vanuit dezelfde naam te gaan aanbieden. Zalando is een ‘brand’. Uit de naam maak je niet op dat Zalando kleding verkoopt. Daar is marketing voor nodig. Voordeel is wel dat anderen niet zo maar kleding onder vergelijkbare namen mogen verkopen. Houd hier bij het kiezen van een domeinnaam rekening mee. Controleer vervolgens ook of de extensie die je kiest, past bij je doelgroep en de regio waar je zaken doet. Is je business primair in Nederland gevestigd, dan is een .nl extensie meer vertrouwd. Schoenen.nl werkt bijvoorbeeld beter dan schoenen.tv. Als je internationale ambities hebt, dan is .com nog altijd de beste keuze; het geeft je domein een internationale uitstraling.”

Zet de domeinnaam op jouw naam
Als eigenaar van een domeinnaam heb je het recht om altijd van aanbieder te wisselen, los van het contract met leveranciers voor andere diensten. Henneke: “Zorg er dus altijd voor dat de domeinnaam op jouw naam staat. Vraag desnoods een bevestiging van de webshopbouwer. Zo voorkom je dat ze bij mogelijke geschillen je domeinnaam gijzelen met alle gevolgen van dien. Het hoort ook niet dat jouw domeinnaam op naam van een webshopbouwer is geregistreerd. Sterker nog, het mag zelfs niet. Tenzij je daar toestemming voor hebt gegeven. Het tweede recht dat je als eigenaar hebt, is om je domeinnaam te verkopen. Dat is vooral interessant voor generieke, niet-merkgebonden domeinnamen. Het is toegestaan om een domeinnaam tegen een geldbedrag over te dragen. Controleer ook hier weer dat de tenaamstelling goed is geregeld en dat je bevoegd bent om de domeinnaam over te dragen. Heb je voornemens je domeinnaam te verkopen? Dan kun je hiervoor meerdere makelaars benaderen om te kijken wat ze voor jou kunnen betekenen qua prijssetting. Verwacht overigens geen miljoenenbedragen. De gemiddelde koopwaarde van een domeinnaam in Nederland ligt tussen de 500 en 1.000 euro.”

Geef internetcriminelen geen kans
Het loont om bij diverse platformen en makelaars te snuffelen naar een interessante en herkenbare domeinnaam. Volgens Henneke vergeten mensen vaak dat je de domeinnaam mag houden. Ook als het bovenliggende contract van registratie eindigt. “Op moment dat je stopt met je online activiteiten, bestaat er geen enkele verplichting om je domeinnaam op te zeggen. Ons advies is dan ook om de domeinnaam niet te snel op te heffen. Wellicht dient er zich in de toekomst een koper aan. Een andere reden om niet direct te stoppen, is om internetcriminelen niet de gelegenheid te geven jouw naam te misbruiken door zich online als jou voor te doen. Houd je domeinnaam dus altijd een tijd vast, ook als je stopt.”

Monitor jouw domeinnaam
Ook als je nog actief bent op je domeinnaam zijn er maatregelen die je kunt nemen om te voorkomen dat cybercriminelen aan de slag gaan met jouw domeinnaam. Henneke: “Internetcriminelen gebruiken graag namen die lijken op bestaande bedrijfsnamen. Het komt regelmatig voor dat er op die manier fake webshops in de lucht komen waar ze jouw producten met hoge kortingen ‘verkopen’ om vervolgens de creditcardgegevens van jouw klanten afhandig maken. Om te voorkomen dat dit jou overkomt, kun je bij ons domeinnaambewakingsservice (DBS) afnemen. Je krijgt dan een melding als iemand een domeinnaam registreert die sterk lijkt op jouw domeinnaam en kunt dan op tijd actie ondernemen.”

MKB steeds vaker slachtoffer
Tot voor kort had de gemiddelde ondernemer geen last van dit soort criminele activiteiten, weet Henneke. “Sinds de banken en grote bedrijven zich steeds beter hebben weten te wapenen tegen deze fraudeurs, verplaatsen internetcriminelen hun activiteiten naar het MKB segment. Via de ‘notice and takedown’ procedure kun je actie ondernemen om deze fake webshops van het internet laten verwijderen, nog voordat je er schade van ondervindt. Op deze en vele andere manieren maken we ons sterk voor een veilig internet,” besluit Henneke.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*