Laden...

Innovatieve samenwerking bij bol.com

bol0617

Op de Webwinkel Vakdagen spraken wij met Guido van der Ven, Director Zakelijk bij bol.com, over innovaties en ontwikkelingen in het Nederlandse en Belgische e-commerce landschap en de voordelen van verkopen via bol.com.

“Consumenten kopen bij ’s werelds beste (online) winkels en hun verwachtingen worden steeds hoger,” zegt Guido van der Ven, Director Zakelijk bij bol.com. Hij doelt onder meer op het groeiende aanbod artikelen, de transparantie van online prijzen en de toenemende controle die klanten willen over het moment van ontvangst en plaats van hun online bestellingen: drie belangrijke ontwikkelingen in het Nederlandse en Belgische e-commerce landschap. Ook bij bol.com ligt de aandacht op de klant en het helpen van de klant bij het maken van een keuze uit het grote assortiment en tegelijkertijd een totaalervaring bieden tot en met service na de levering. Want een online winkelplatform als bol.com is in staat om in te spelen op nieuwe trends en technologieën. “Innovaties houden wij nauwlettend in de gaten!,” zegt Van der Ven.

Nieuwe trends en technologieën
Het Nederlandse en Belgische e-commerce landschap is altijd in ontwikkeling. De innovaties en trends in Artificial Intelligence spelen daar ook een belangrijke rol in, maar zijn voor velen nog een ver van de bed show: “Een koelkast die zelf melk bestelt of een auto die volledig zelf rijdt: dat is de toekomst,” vertelt Van der Ven. Nu is bol.com niet bezig met het ontwikkelen van zo’n koelkast of auto, maar wel met de onderliggende technologieën. Zo investeert bol.com in ‘machine learning’, een technologie waarbij computers menselijke taken zelf leren en overnemen. Van der Ven: “Ook investeren wij in ‘voice search’, want klanten praten sneller dan ze typen. Daarom geven ze liever opdrachten met hun stem dan alles te moeten typen. Zoeken bij bol.com kan op je Android telefoon al met een spraakopdracht.”

Ontwikkelingen waar je niet omheen kunt
Internet maakt transparant, consumenten vergaren enorm veel kennis voordat ze kopen. “Ze weten bij het binnenlopen van een winkel precies de prijs, het merk en de kwaliteitseisen van wat ze zoeken. Wist je dat 94 procent van de online bezoekers een prijsvergelijking doen voordat ze een aankoop afronden? Hier kun je als ondernemer niet meer omheen. Zorg dus voor een aantrekkelijke prijs.”

Ook de smartphone speelt een steeds grotere rol bij aankopen. Bij bol.com is mobiel nu al het grootste device en omvat meer dan de helft van alle bezoeken aan de website. Webwinkels moeten dus volledig ingesteld zijn op mobiele bestellingen, iets waar bol.com ook flink op inzet. “Mobiele klanten zijn binnen dertig seconden afgeleid door bijvoorbeeld een WhatsApp‘je of e-mail. Ons doel is dus om klanten in minder dan dertig seconden van oriëntatie tot bestellen te brengen.”

In de toekomst blijven winkelstraten ook nog gewoon bestaan, verwacht Van der Ven. Zeker wanneer het artikelen betreft die een klant graag wil uitproberen. “De verkenning vindt online plaats, maar de klant is ook bereid om de winkel in te gaan. Dit vraagt wel van de verkoper in de winkel dat hij goed op de hoogte is van zijn assortiment en persoonlijk advies kan geven. Anders haakt een klant snel af en gaat hij misschien toch voor de online winkels.”

Voordelen van verkopen via bol.com
Via bol.com worden momenteel zo’n 16 miljoen artikelen verkocht. “Ondernemers die artikelen willen verkopen via bol.com kunnen gewoon zelf online een verkoopaccount aanmaken”, legt Van der Ven uit. De inmiddels meer dan 18 duizend ondernemers die ervoor kiezen om hun assortiment aan te bieden via bol.com, kunnen via het online winkelplatform profiteren van een aantal fijne voordelen. En voor klanten van bol.com is het fijn dat ze op 1 plek het beste aanbod van retailend Nederland en België kunnen vinden. “We hebben 8 miljoen klanten en 1,5 miljoen bezoekers per dag. Ondernemers die via ons verkopen, krijgen dus ineens enorm bereik. Ook kunnen zij natuurlijk inhaken en ‘meeliften’ op de constante innovaties die wij doorvoeren, denk bijvoorbeeld aan de ontwikkelingen rondom kopen via smartphone en online marketing.” Daarnaast kun je bepaalde onderdelen volledig uitbesteden aan bol.com. “Als ondernemer kun je gebruikmaken van Logistiek via bol.com. Dan nemen wij naast het bestelproces en de klantenservice ook het fulfilment- en bezorgproces voor je uit handen. We hebben een zeer efficiënte logistiek, waardoor we een snelle levering kunnen garanderen zoals vandaag besteld, vanmiddag in huis en bezorging in de avond en op zondag,” zegt Van der Ven.

Samenwerken voor optimale service
bol.com focust op de samenwerking met huidige en nieuwe ondernemers. “Het kan snel gaan als je gaat verkopen via bol.com. We verwachten van onze ondernemers dan ook dat ze daarom snel kunnen reageren op klantorders,” zegt Van der Ven.

  • DELEN