Laden...

Inkoopvoordeel op textiel

Splexs0617

De afgelopen jaren heeft vooral de mode- en retailsector zwaar te lijden gehad onder de enorme opmars van de grote ketens. Concurreren op prijs is bijna niet meer mogelijk voor de kleinere spelers. Tenzij ze de krachten weten te bundelen. Splexs International Trade is in dat ‘gat’ gesprongen en verbindt retailers met textielleveranciers in Turkije om samen inkoopvoordeel te behalen en toch te kunnen concurreren met de grote winkelketens, zowel op prijs als met unieke producten.

Splexs staat voor Split Export System en is een ontwikkeling van Danny Casimir van Splexs International Trade. “We maken de Turkse textielwereld bereikbaar voor Nederlandse en Belgische (online) boetiekshops,” zegt Casimir. “De Turkse textielindustrie is gigantisch, maar je moet er wel de weg weten. Ons doel is juist de kleinere spelers te laten profiteren van deze enorme industrie en via ons platform gezamenlijk inkoopvoordeel te laten behalen. Wij plaatsen dan de gezamenlijke order bij de producent en splitsen vervolgens de kosten over de verschillende partijen. Een win-winsituatie voor zowel de producent als de retailer.”

Alles met een draadje
Het platform is sinds januari 2018 online. “Vanzelfsprekend hebben we een uitvoerige testperiode doorlopen met zowel Turkse leveranciers als Nederlandse partijen,” stelt Casimir. “Ons platform heeft de focus textielbreed. Dat wil zeggen, alles wat een draadje heeft kun je op Splexs vinden. Zo hebben we inmiddels al een lead met een hotel en verzorgen we het complete pakket aan textiel, van de handdoeken en lakens tot de kleding. Ook kleine en middelgrote hotels, hostels, restaurants kunnen op die manier profiteren van inkoopvoordeel. En natuurlijk de ongekende mogelijkheden die Turkije biedt als textielland. Ook als het gaat om unieke stoffen en nieuwe materialen van kleine leveranciers die uitermate interessant kunnen zijn voor ateliers en high end fashion. Op de Webwinkel Vakdagen 2018 is Splexs aan het publiek gepresenteerd.” Danny Casimir heeft tijdens hét e-commerce event van Nederland tevens een presentatie gegeven over globalisering en de rol van Turkije in de mondiale textielbranche.”

Turkse roots
Behalve in Nederland heeft Splexs ook een kantoor in Turkije. Casimir: “We zijn dus lokaal aanwezig en bezoeken regelmatig de producenten. Daarnaast zijn we natuurlijk voortdurend op zoek naar nieuwe partners en kwalitatieve leveranciers. We geven workshops om te laten zien hoe ons platform werkt en hebben laatst nog een lezing verzorgd in Istanbul tijdens een groot congres met honderden textielfabrikanten om de bekendheid van ons platform te promoten. Wat ook helpt is dat mijn zakenpartner in Turkije voorzitter is van de Kamer van Koophandel Turkije-Nederland. Kortom, we maken het mogelijk om veilig en zonder angst via ons platform bij een Turkse textielfabrikant te bestellen. Via ons aftersales kanaal nemen we alle zorg uit handen en zijn we de beoogde partner voor een retailer om zich ook in deze roerige tijden te kunnen onderscheiden.”

“We hebben gekozen om met textiel te beginnen, maar het platform biedt natuurlijk volop mogelijkheden voor andere producten en categorieën. De focus ligt momenteel uitsluitend op textiel en daar gaan we in 2018 vol op inzetten,” zegt Danny Casimir tot besluit.

  • DELEN