Laden...

Enterprise POS ecosysteem voor het MKB

HunterRetailer0518

Van oorsprong ontwikkelt en levert Hunter-Retail relatiebeheer- en ERP software. “Vijf jaar geleden hebben we ons laten verleiden tot het maken van een POS oplossing om het ERP systeem heen, aanvankelijk ten behoeve van een rijdende winkel in veel verkochte consumentengoederen,” zegt Jan van der Zwaag van Hunter-Retail. Diverse jaren aan innovatie en ontwikkeling later staat er nu een laagdrempelig enterprise POS ecosysteem voor het MKB. Jan legt uit wat de mogelijkheden zijn voor retailers om de clientèle via werkelijk alle mogelijke kanalen te benaderen.

De afgelopen vier jaar heeft Hunter-Retail ruim 80% van de tijd besteed aan R&D. “Inmiddels zijn we live met ons ecosysteem voor het MKB met zowel een formule voor veel verkochte consumentenartikelen als een oplossing voor slijterijen,” zegt Jan. “De oplossing omvat onder meer een kassasysteem op de balie en een loyalty applicatie voor consumenten (app), maar ook een beacon portal en een folderapplicatie. Op basis van beacon en heatmapping technologie weten we hoe een klant zich gedraagt in de winkel en kunnen we daarop anticiperen via de folderapplicatie. Dat laatste stelt retailers in staat om klanten te informeren via sociale media kanalen als Facebook en Twitter, maar ook via narrowcasting ofwel beeldschermen of zuilen in de winkel. Kortom, onze oplossing is in feite een laagdrempelig enterprise POS ecosysteem voor het MKB.”

Beacon technologie
Volgens Jan is het een strategische zet van Hunter-Retail om de front end, de webshop, onder te brengen bij Magento of CCVshop. Het koppelen van de webshop aan de kassa zorgt ook weer voor dat omnichannel gevoel. “Wij dragen zorg voor de implementatie en de technologieën aan de achterkant.” En dat zijn nogal wat technologieën. De creativiteit van Hunter-Retail gaat ver. Jan geeft een voorbeeld: “Zo kunnen we op basis van beacon technologie bijvoorbeeld de verkoper ‘influisteren’ dat een persoon al voor de tweede keer een bepaald toestel bekijkt. Met die voorinformatie kan de verkoper gerichter actie ondernemen, bijvoorbeeld door documentatie over het toestel van zijn eigen device naar de telefoon van de consument te swipen én tegelijk een voucher mee te sturen met bijvoorbeeld de laagste prijsgarantie. Vervolgens lopen ze gezamenlijk naar een informatie- of verkoopzuil en wordt daar alle informatie direct getoond (ook weer dankzij de beacon technologie) inclusief een prijsoverzicht van een vergelijkingswebsite. Op de zuil is het ook mogelijk om de eigen webshop te tonen en direct af te rekenen. Deze transactie wordt direct verwerkt in de kassa (voorraad) en de boekhouding. Want Hunter-Retail koppelt ook met bijvoorbeeld Exact en SnelStart. Dit alles verhoogt de beleving en vooral het serviceniveau aanzienlijk. En komt in the end de conversie ten goede.”

Toegevoegde waarde
De mogelijkheden van beacon technologie reiken volgens Jan nog veel verder, mits de consument ook de app op zijn toestel heeft geïnstalleerd. “Je moet de technologie zodanig inzetten dat een app het verdient om op het toestel van de consument aanwezig te zijn. Met andere woorden, de consument moet er de toegevoegde waarde van inzien. Dan moet je die toegevoegde waarde wél bieden.” Je zet bijvoorbeeld eenvoudig een loyalty programma op dankzij de Hunter-Retail app. Omdat Hunter-Retail als basis CRM heeft ben je al bezig met het opbouwen van een klantrelatie en is het ook eenvoudig om de data te beheren en bijvoorbeeld gebruik te maken van Direct Mail. Hunter-Retail biedt ook de mogelijkheid om in de app een folder te maken en klantgericht aanbiedingen te doen. Daarbij kunnen klanten punten sparen in de app.

Voor een rijdende winkel is het gebruik van beacons bijzonder handig om vaste klanten te informeren over een eventuele kleine vertraging, zegt Jan. “Met tevens de mededeling ‘trek je jas aan, want het is koud’ of iets in die trant. Ook voor een supermarkt kan het interessant zijn. Als je weet dat een klant de parkeerplaats op komt rijden, kun je hem of haar allereerst de vraag stellen of ze hun boodschappenpakket komen ophalen. Indien ja, dan kun je antwoorden dat je nog even de versproducten bij elkaar moet verzamelen en dat het pakket over 5 minuten klaarstaat. En aanvullend een oproep van: drink een lekker bakje koffie bij de balie. Het is een andere manier van benaderen die vol inspeelt op beleving.”

Hunter-Retail levert zowel de hardware als de software voor retailers die over alle kanalen hun klanten optimaal willen bedienen. “We zijn momenteel bezig met het samenstellen van een abonnementsformule zodat retailers op dit vlak zelf geen grote investeringen meer hoeven te doen, maar tegen een beperkte maandelijkse vergoeding wel kunnen profiteren van alle moderne technologieën.”

  • DELEN