Laden...

De wereld van BALR.

balr

Sinds 2013 veroveren Demy de Zeeuw, Ralph de Geus en Juul Manders de wereld met hun eigen fashionmerk BALR. Ze houden er een geheel eigen visie op na. Balr. doet eigenlijk alles net even anders dan de gebruikelijke fashion brands. Demy de Zeeuw neemt ons mee in de wereld van BALR. Hij vertelt over hoe ze de concurrentie telkens een stap voor proberen te blijven en over de veelbelovende ambities.

Het merk BALR. is een initiatief van Demy zelf. “Samen met mijn twee huidige zakenpartners kwamen we op het idee om een kledingmerk op te zetten, gericht op voetbal,” zegt hij. “Om het merk meer power te geven, heb ik in 2013 Eljero Elia en Gregory van der Wiel erbij gevraagd. Dat heeft bijzonder goed uitgepakt. We groeien ontzettend hard, zijn nu over de hele wereld in meer dan tachtig landen actief en staan op het punt een flagshipstore te openen in de Kalverstraat in Amsterdam. Ik had nooit verwacht dat ik het voetbal vaarwel zou zwaaien om me volledig te kunnen focussen op mijn eigen merk.”

Influencers
BALR. is groot geworden door het inzetten van de juiste influencers, bekende voetballers en bloggers. Demy: “Via social media bereiken we snel onze doelgroep. Als we een nieuw kledingstuk lanceren, gaat het vaak binnen een uur al rond op social media. Zo lopen bekende voetballers in onze spullen en posten ook regelmatig bekende dj’s en artiesten, zoals Hardwell, Martin Garrix en Alicia Keys foto’s waarop ze te zien zijn met een kledingstuk van BALR. Dergelijke influencers zijn binnen onze marketingstrategie heel belangrijk. Behalve celebrity’s en bekende voetballers proberen we ook bloggers en lokale helden aan ons merk te binden. Ook daarin zijn we selectief. Het kan bijvoorbeeld dat een blogger met tien miljoen volgers niet zo krachtig is voor ons merk als een blogger met duizend volgers. Daarnaast is 443, een van de grootste voetbal communities ter wereld met meer dan 12 miljoen volgers (ook een project van Demy, red.), een belangrijk medium in onze strategie. We hebben vooralsnog niet de traditionele media in hoeven schakelen om onze doelen te bereiken. En dat is best bijzonder. Geen ander merk is zo social media gericht.”

Doelgroep
De doelgroep van BALR. bestaat volgens Demy voornamelijk uit voetbalfans in de leeftijd tussen de 20 en 30 jaar en woonachtig in een grote stad, die buiten het veld graag volgens de laatste mode voor de dag komen. “We maken onderscheid in twee typen collecties,” vertelt Demy. “Enerzijds een lijn met groot merklogo en anderzijds een iets luxere collectie waarbij het logo van ondergeschikt belang is. Beide collecties worden steeds verder uitgebreid. Voor iedere gelegenheid moet er straks een passend BALR. product beschikbaar zijn. Dat is ons doel. Dat gaat van t-shirts tot hoodies en van jassen tot spijkerbroeken en sneakers.” Demy is samen met enkele partners verantwoordelijk voor het ontwerp van de kledingstukken. “Groot voordeel ten opzichte van de concurrentie is dat we geen log apparaat zijn. Nieuwe producten kunnen we binnen twee tot drie maanden lanceren. Zo blijven we de grote merken voor. Onze kleding wordt in dezelfde fabrieken geproduceerd als die van Valentino, Gucci en Saint Laurent. Omdat onze overhead zo klein is, kunnen we de kosten laag houden.”

Apple beleving
De kleding wordt in fabrieken in China, Italië en Portugal geproduceerd en vervolgens naar het warehouse in Alkmaar gedistribueerd. “We verzorgen de logistiek volledig in eigen huis,” zegt Demy. “Zo houden we optimaal controle, maar ook binding met onze producten en kunnen we bijvoorbeeld snel een pakket samenstellen om naar een influencer te sturen.” De verpakking is ook een apart ‘hoofdstuk’ bij BALR. Demy: “We besteden veel aandacht aan de verpakking en proberen een Apple beleving te realiseren, een verpakking die mensen niet zomaar weggooien. Dat lukt aardig, want alleen de dozen al worden op Markplaats regelmatig te koop aangeboden. Behalve het kledingstuk bevat de verpakking ook een echtheidscertificaat en leveren we de wasvoorschriften mee.” Volgens Demy heeft BALR. nauwelijks ‘last’ van retouren. Slechts 5 procent van de bestelde producten komt retour. Dat mag toch wel uniek genoemd worden, zeker voor fashion begrippen. Demy vermoedt dat het ook te danken is aan de maatvastheid van de producten. “Een maatje ‘S’ is voor alle producten gelijk. Dat kost misschien iets meer tijd, maar betaalt zich terug.”

De ambities die de voetballers hebben met BALR. zijn groot. “We willen van uitsluitend een fashion brand groeien naar een echt lifestyle merk. De ultieme droom is om een hotel te openen met restaurant en eigen club,” lacht Demy. “Maar we beginnen eerst met het openen van een eigen flagshipstore in de Kalverstraat in Amsterdam. Klanten kunnen hier onze producten aanraken en zelf de kwaliteit ervaren. Daarbij kiezen we voor eenzelfde beleving als online. De winkel is slechts een showroom. Klanten die in de winkel iets kopen, krijgen een splinternieuw product mee in onze eigen verpakking, dus niet het shirt dat in het rek hangt. Als Amsterdam goed loopt, is de stap naar het buitenland eenvoudiger te maken. Vanuit alle windhoeken wordt aan ons getrokken, van Londen en New York tot Koeweit en Dubai. De wereld van BALR. is dus nog lang niet compleet.”

  • DELEN