De brug tussen webshop en logistiek

Shopctrl0318

Wilt u dat uw webshop top-of-mind is bij uw klanten in een omnichannel wereld? Wilt u slim, flexibel en agile omgaan met de huidige en toekomstige verkoopkanalen? Wilt u dat een e-commerce motor uw omnichannel groei stimuleert? Welnu, de technologie om dit alles – en meer – te laten realiseren, is er voor het oprapen: Order Management Systeem (OMS). Dat zegt Hillebrand Ypma van ShopCtrl.

Hier, in het tijdperk van omnichannel, is het frontend systeem (webshop, marketplace) het brein van elke webshop. Het OMS is dan het centrale zenuwstelsel; de zenuwen en vezels die alle silo’s van de organisatie met elkaar verbindt. Van verkoop tot logistiek. Het is als het ware de sleutel tot het beheersen van de groei en bedrijven die investeren in een dergelijke motor profiteren hiervan in de fel concurrerende winkelomgeving. Het is, nu meer dan ooit, van cruciaal belang om een holistisch beeld te krijgen van het hele retailproces en efficiëntiewinst te behalen, niet alleen om te voldoen aan het toenemende omnichannel winkelgedrag van klanten, maar ook om de marges te bieden die retailers nodig hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat betekent het koppelen van alle informatie binnen uw bedrijf, van verkoop tot uw voorraad, uw website, winkels en bezorgservices.

Hoewel al deze elementen van het detailhandelsproces met elkaar zijn verbonden, moet een goed geïmplementeerd OMS ook de orderverwerking van een detailhandelingsbedrijf stroomlijnen en optimaliseren, doorlopend bijgewerkte voorraadinformatie bieden, een database met leveranciers en klanten bijhouden, een overzicht van retouren geven en informatie over facturering en betalingen geven. “De voordelen hiervan in het omnichannel-tijdperk kunnen niet worden ondergewaardeerd: verbeterde zichtbaarheid van de verkooporder, consistente uitvoering van de belofte aan de klant, retouren, verbeterde klantenrelaties, efficiënte orderverwerking met een minimum aan vertragingen en back-orders dragen allemaal bij aan een veel duidelijker, actueel overzicht van voorraad en bestellingen binnen het bedrijf en met name aan de klantloyaliteit en omzetgroei.

Nu shoppers steeds vaker willen kiezen tussen thuisbezorgen, same day delivery, click and collect, maar ook naar een winkel gaan om artikelen te kopen of te bestellen om thuis te laten bezorgen, hebben retailers meer en meer een OMS nodig voor data-integratie om goederen niet alleen op het juiste moment op de juiste plaats te krijgen, maar om dit zo efficiënt mogelijk te doen. Een goede invulling van een OMS-strategie zal efficiëntievoordelen opleveren en meer omzet gaan genereren doordat het inzetten van een OMS invloed heeft op de klant (met behulp van klantenservice en fulfillment opties) en de order (beschikbaarheid, verzending, levering, aanvulling, retouren).

Veel vooraanstaande retailers hebben zich sneller aangepast aan deze veranderingen in het verkooplandschap en logistieke proces, omdat ze meestal een duidelijke visie hebben op de inzet van software om deze veranderingen op te kunnen vangen. Een onderdeel van dit succes is dus de inzet van een OMS. Het biedt het elektronische loodgieterswerk dat retailactiviteiten in elke functionele silo verbindt. Voordeel is dat het OMS de IT-afdeling in staat stelt om veel flexibeler en sneller te laten reageren op de steeds frequentere veranderingen die worden vereist door de klant om zo relevant en concurrerend te blijven in de ogen van hun klanten.

Het is raadzaam om te kijken hoe het OMS in uw organisatie dient te worden geïntegreerd om de processen nog effectiever te laten verlopen. Zo blijft u niet achter in het peloton fietsen, maar snelt u zich naar voren om de koppositie in te nemen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*