Laden...

AIPIA World Congress 2018: wake up call voor retailers

AIPIA_2054

Op 19 en 20 november komt de crème de la crème uit de (verpakkings)industrie samen in de Beurs van Berlage in Amsterdam om de laatste ontwikkelingen in actieve en intelligente verpakkingen tot zich te nemen. Het APIA World Congress 2018 verenigt brands, chipfabrikanten, softwareleveranciers en natuurlijk verpakkingsspecialisten uit de hele wereld. Grote afwezigen? De retailers. “Onbegrijpelijk,” meent organisator Eef de Ferrante van AIPIA. “Het wordt hoog tijd dat retailers inzien wat deze moderne technologieën teweegbrengen, alvorens ze massaal de boot missen.”

AIPIA is zeven jaar geleden opgericht om de markt te informeren over de mogelijkheden in actieve en intelligente verpakkingen. “Wat destijds nog toekomstmuziek was, is inmiddels al de realiteit geworden,” zegt De Ferrante. Hij duidt kort het verschil tussen een actieve en intelligente verpakking. “Een actieve verpakking is er vooral op gericht om de levensduur van een product te verlengen, bijvoorbeeld een broccoli die niet zes maar tien dagen houdbaar blijft dankzij de verpakking. Een intelligente verpakking daarentegen voegt iets toe aan een product, meestal een beleving door een tag of code te scannen met je mobiele telefoon.”

Onzichtbare tags
Volgens De Ferrante heeft de intelligente verpakking in korte tijd een flinke evolutie doorgemaakt. “Aanvankelijk vertrouwde men op het scannen van een Qr-code op een verpakking. Dat fenomeen is mislukt, want bleek gebruiksonvriendelijk. Inmiddels is de technologie zover dat tags of codes ‘onzichtbaar’ op een verpakking geplaatst kunnen worden door bijvoorbeeld printed electronics, watermerken of NFC-chips. Het is slechts een kwestie van je telefoon bij de verpakking houden en er start een complete beleving, vaak gestoeld op Augmented Reality. Allemaal prachtige technologieën, die volledig worden onderschat door de gemiddelde retailer. Wat gebeurt er namelijk, de brand komt door deze technieken rechtstreeks in contact met de eindconsument. Als retailers deze technologieën niet actief omarmen, missen ze straks gigantisch de boot en verliezen ze de ‘macht van de consument’.”

header

Rechtstreekse communicatie
De rechtstreekse communicatie tussen brands en consumenten is al gaande. De Ferrante geeft een voorbeeld: “Hennessy, een van de oudste en bekendste cognac fabrikanten ter wereld, is zeer begaan met de nieuwste technologieën. Ze steken namelijk een tag in de dop van iedere fles. En dat is meer dan alleen een gimmick. Het zet de hele retailtak op zijn kop. De fabrikant komt namelijk rechtstreeks in contact met de consument als hij of zij de dop scant met zijn telefoon. Vervolgens zijn de mogelijkheden eindeloos. De fabrikant kan via Augmented Reality allerlei interessante topics tonen, maar ook een week of drie na aanschaf / scannen van de dop een berichtje sturen met daarin een link voor het bestellen van een nieuwe fles. Weg retailer! En zo zijn er steeds meer brands die intelligente verpakkingen op die manier omarmen. ”

De Ferrante moedigt retailers aan om niet alleen het AIPIA World Congress 2018 te bezoeken maar vooral zich te laten informeren over de mogelijkheden van intelligente verpakkingen. “Zorg dat je erbij bent als retailer. Wat kun je met intelligente verpakkingen en hoe trek je het naar je toe in plaats van rustig toekijken en maar zien wat er gebeurt. Laat het niet over aan alleen de brands en praat mee over de technologie in verpakkingen. Alvast tot ziens op 19 en 20 november in de Beurs van Berlage!”

 

AIPIA World Congress 2018
Het AIPIA World Congress 2018 staat volledig in het teken van actieve en intelligente verpakkingen. In totaal zullen meer dan 350 deelnemers afkomstig vanuit de hele wereld naar Amsterdam afreizen om te sparren over de laatste noviteiten en ontwikkelingen. Het mooie van dit congres is volgens organisator Eef de Ferrante van AIPIA de open community. Iedereen praat open met elkaar over techniek en innovaties. Ook worden er pitchsessies georganiseerd op het podium voor het oog van alles en iedereen over specifieke uitdagingen. Kortom, genoeg ingrediënten voor een boeiend en interessant congres. Het AIPIA World Congress 2018 vindt plaats in de Beurs van Berlage in Amsterdam op 19 en 20 november. Meer info via AIPIA.info.

  • DELEN